Jak se mění chování uživatelů i značek na sociálních sítích v důsledku pandemie Covid-19
Společnost Socialbakers zabývající se analytikou sociálních sítí zveřejnila svůj výzkum mapující změny v chování uživatelů i značek na sociálních sítích v reakci na celosvětovou pandemii viru Covid-19. Kromě vzájemné komunikace mezi uživateli a značkami sleduje studie také, jak se vyvíjí celkové výdaje na reklamu nebo cena za proklik a jaký je poměr mezi organickými a placenými příspěvky napříč regiony i průmyslovými odvětvími. Tyto informace by měly marketérům pomoci při úspěšné propagaci značek a v konečném důsledku tak i zmírnit dopady současné krize.
Publikum teď tráví mnohem více času online
Během posledních týdnů se čas, který jsou lidé po celém světě nuceni v důsledku pandemie koronaviru trávit v bezpečí svého domova, mnohonásobně prodloužil. Úměrně s ním vzrostla i doba, kterou lidstvo tráví na sociálních sítích, kde se snaží kromě zabití nudy také najít aktuální informace o celosvětovém dění.
Zdá se, že složitá situace nákupům příliš neprospívá. Značky mají nyní ovšem ideální příležitost komunikovat se svými zákazníky a utužovat vzájemné vztahy. Uživatelé mají totiž mnohem více příležitostí vidět jejich obsah a na komunikaci reagovat. Jen v rámci středoevropského časového pásma se počet lidí, kteří viděli příspěvek značky na Facebooku, během března zvýšil o 16,1 % oproti předchozímu měsíci.
Více informací o koronaviru, ale i útěk od nich
Koronavirus vládne sociálním sítím. Dne 16. března bylo o pandemii publikováno celkem 11 000 příspěvků na Facebooku a 3 300 příspěvků na Instagramu, to je dodnes nejvyšší počet zveřejněných postů během jediného dne. Podle průzkumů pak uživatelé ke hledání aktuálních informací ze světa používají častěji Facebook. Instagram je naopak místem, kam před všudypřítomnou panikou z epidemie utíkají. Na obou se to však příspěvky o epidemii jen hemží. A jaké jsou nejčastěji používané hashtagy? Na prvním místě je #coronavirus, následovaný # covid19 a # covid_19. Mezi další běžné hashtagy patří rady #stayhome nebo #stayathome, stejně jako obecnější #health nebo #virus.
Nejvíce interakcí s fanoušky stránek zaznamenaly letecké společnosti. Dá se předpokládat, že se na ně obrací uživatelé, kteří se nemohou dovolat na neustále obsazené linky, a snaží se získat informace o finančních náhradách za propadlé letenky.
Publikum posílá značkám mnohem více srdíček
Od počátku března stoupl také počet reakcí se srdíčky u příspěvků značek, které obsahují koronavirovou tématiku, o zhruba 4 %. Primárně se jedná o takové, které fanouškům vysvětlují aktuální situaci nebo nabízejí pomoc vládě či jiným společnostem, které v důsledku epidemie přicházejí o tržby. Zdá se tak, že se fanoušci snaží své oblíbené značky (minimálně) emocionálně podpořit v této těžké době.
Organické vs. placené příspěvky
Už od počátku 2020 značky celosvětově zveřejňovaly méně placeného obsahu. Nedá se tedy s určitostí říci, že za jeho pokles může jen COVID-19. Je ale logické předpokládat, že nárůst organických příspěvků během prvního kvartálu roku do jisté míry souvisí i snahami značek o snížení rozpočtu a očekává se, že tento trend bude i nadále pokračovat.
Od počátku března, kdy se pandemie rozšířila po celém světě, zaznamenaly výraznější pokles výdajů na reklamu na Facebooku oblasti západní a jižní Evropy a jihovýchodní Asie. K zejména prudkému poklesu došlo mezi prosincem 2019 a polovinou března 2020 v Severní Americe, a to o téměř 50 %. Tento pokles nákladů na reklamu představuje pro mnohé značky příležitost k posílení engagementu uživatelů za nižší cenu.
Yuval Ben-Itzhak, generální ředitel společnosti Socialbakers uvedl: „Kvůli nejistotě ohledně ekonomického situace se značky snaží o využívání organického obsahu a snížení výdajů za reklamu. Přichází éra digitální transformace. Digitální kanály jsou nyní jediným místem, které propojuje uživatele s jejich oblíbenými značkami. Ty by na to tak neměly zapomínat.”