Je schopnější než Siri, ale na trh uveden nebude. Facebook ruší „lidskou sekci” svého AI asistenta M
V roce 2015 představila společnost Facebook svého AI asistenta – M a vypadalo to, že Siri a Cortaně odzvonilo. M totiž dokázal to, co doposud žádný jiný asistent. O dva a půl roku později však společnost oznamuje ukončení části projektu, ve které figurovali asistenti z masa a kostí, a označuje M za pouhý „experiment”, který se mezi širokou veřejnost nedostane. Možnost vyzkoušet si jeho beta verzi dostalo jen zhruba 2000 uživatelů v Kalifornii.
Viceprezident pro Facebook Messenger, David Marcus, přitom na M po jeho spuštění pěl samou chválu. „Narozdíl od ostatních asistentů může M zadané úkoly skutečně dokončit. Dokáže reálně zakoupit předměty, doporučit hudbu nebo dárky pro vaše blízké, domluvit schůzku a naplánovat akci.” A to není zdaleka všechno. Pokud by se M reálně dostal do rukou běžných uživatelů, mohl by jim přivolat Uber nebo Lyft, vyřídit reklamaci přes zákaznické centrum nebo zarezervovat místo v restauraci či kavárně. V porovnání s tím je napsání zprávy, poslání samolepky a odeslání aktuální polohy (což M zvládá také) něčím zcela banálním.
Zajímá vás, jak M zvládal plnit tak komplikované úkoly? Tam, kde končily schopnosti AI, nastoupili na scénu reální lidé. Pokud byl daný úkol mimo schopnosti M, převzal otěže speciální tým asistentů. Ti pak zavolali do call centra a vyřídili reklamaci nebo vám zamluvili stůl ve vaší oblíbené restauraci. Alespoň donedávna. Právě tuto sekci, díky které byl M jedinečným a mimořádně schopným asistentem, však společnost Facebook zrušila. Původním záměrem bylo, aby se M dokázal učil od lidí a postupně mohl přibírat další a další úkoly. K jeho naplnění už ale nedojde.
Je to však škoda, neboť mnoho firem označuje Messenger za velice efektivní obchodní kanál. Potenciál M ocenil například Adam Rockmore z americké společnosti Fandango, která se specializuje na prodej filmových vstupenek. Podle jeho názoru je projekt velmi inovativní a zaměřený na spotřebitele. Je schopen uživatelům reálně usnadnit práci, umožnit jim okamžitě nakoupit lístky na doporučované filmy, a to organickým způsobem, během konverzace.
Možným důvodem pro neúspěch projektu je mimo jiné množství uživatelů platformy. Messenger využívá přes 1,3 miliardy lidí a poskytnout každému z nich živého osobního asistenta je mimo reálné možnosti, a to dokonce i pro Facebook.
A jak se k celé záležitosti vyjádřila samotná společnost? Mluvčí společnosti Facebook uvedl: „Spustili jsme tento projekt, abychom zjistili, co lidé od takového asistenta očekávají a co potřebují. Veškeré cenné poznatky budeme aplikovat do dalších AI projektů, se kterými společnost Facebook přijde. S funkčností M v Messengeru jsme velice spokojení.”
M však nezmizí ze světa zcela. Společnosti mohou i nadále spouštět chatboty pro zákaznický servis a s M se budete v Messengeru setkávat ve formě návrhů. Pokud budete například plánovat posezení s přáteli, Messenger vám doporučí nastavit si připomenutí. Pokud se vás někdo zeptá, kde jste, Messenger vám sám navrhne odeslání vaší polohy.
Není to sice takový luxus jako osobní asistent, který za vás vyřídí otravné úkoly, ale i přesto jsou návrhy cenným pomocníkem, který vám usnadní a urychlí komunikaci přes Messenger. Navíc není vyloučeno, že se v blízké budoucnosti skutečně dočkáme asistenta, který pomoc člověka nebude vyžadovat a zvládne širší škálu zadání. 1,3 miliardy uživatelů Messengeru by to jistě ocenilo.
Zdroje: adweek.com, theverge.com, youtube.com