Klienti nevědí, co od PR agentur chtějí, ale poradit si nenechají
Clients and Agencies research |
Zajímavá tvrzení přinesl výzkum Clients & Agencies vytvořený ke příležitosti tvorby zaždoročního žebříčku TOP 150 in PR. Ten mapuje britskou PR scénu, je však rozbuškou pro nejrůznější komentáře a ohlasy napříč celým globálním trhem.
Výkum se zaměřil na současné pojetí trendů mezi klienty a agenturami a ve své části komentářů agentur přinesl některé zajímavé informace.
Kromě toho, že agentury si o nedostatek zakázek nestěžují a nemají dojem, že by jejich nosní klienti omezovali investice, zmiňuje výzkum i trend změny segmentace klientů - newbies, kteří mají o PR služby zájem. Ve spolupráci s agenturami vstupují totiž stále častěji menší společnosti, které s oborem mají minimální zkušenosti. PR však považují za způsob, jak se dostat do všeobecného povědomí při zachování zredukovaných nákladů na marketing.
"Specifikem bývá například to, že s agenturou nejedná nikdo z marketingu, ale rovnou její ředitel - to značí, jakou důležitost oboru přisuzují," komentuje Jen Perringová z Bluetree. "Nemají však trpělivost, chtějí rychlé a hlavně přesně měřitelné výsledky, které jim často nemůžeme dát."
"Často se stává, že klient přinese vlastní řešení, které máme pouze realizovat," uvádí v komentáři agentura XXVII-comm. "Přestože se snažíme vycházet co nejvíce vstříc a nabízet řešení, dotvářená s účastí klienta, nemůžeme přijmout zakázku, o které jsme přesvědčeni, že nebude fungovat."
Odborníci upozorňují, že tento trend se bude pravděpodobně prohlubovat. Řešením podle nich je přeměna stávajícího modelu agentur na konzultantské domy, které budou méně využívat "balíčková řešení" a nabízet i nájemné pracovníky, tzv. hacks, kteří dovolí část zodpovědnosti přenést na samotné firmy a provádět některá řešení levněji in-house přímo u klienta.