Lajky na X budou u cizích příspěvků už jenom anonymní

14. 6. 2024 | Petr Michl
Tento krok má vést ke svobodě a možnosti lajkování čehokoliv bez strachu o vlastní reputaci. Pro X má ale i svou stinnou stránku.


Zdroj: Elon Musk od Marina Lichnevska na Shutterstock  / úprava Marketing Journal

Na X nebude viditelné, kdo lajkoval příspěvky dalších uživatelů. Lze to brát jako jeden z kroků k naplnění větší svobody v rámci sociálních médií, tedy jedné z hlavních deklarovaných motivací Elona Muska pro koupi Twitteru.

Jak to bude fungovat?

  • Uživatelé budou mít přehled příspěvků, které se jim líbí, zatímco ostatní jejich lajky neuvidí.

  • Metriky jako počet lajků u příspěvků uživatelů zůstanou viditelné v oznámeních.

  • Identita jednotlivců, kteří označují příspěvky ostatních, již nebude zveřejněna.

  •  Autoři příspěvků si zachovají schopnost vidět, kdo označil jejich příspěvky.

Haofei Wang, vedoucí tým vývojářů ve společnosti X, oznámil již 22. května, že platforma bude postupně přecházet od veřejných lajků. Tehdy uvedl:

„Veřejné oblíbené položky motivují k nesprávnému chování ... mnoho lidí se cítí odrazano od toho, aby lajkovali obsah, který by mohl být „na hraně“, z obavy před odvetou od trollů nebo kvůli ochraně své veřejné image."

Připomínáme, že funkce „soukromých lajků“ byla již k dispozici pro prémiové uživatele X od srpna 2023. Placení uživatelé mohou skrýt své lajky jako další výhodu, zatímco neprémioví uživatelé nadále měli veřejně dostupnou stránku „Oblíbené" zobrazující všechny jejich „zalajkované“ příspěvky.

Schování počtu lajků a jejich přehledů je už delší dobu dostupné jako možnost na Instagramu. Vše je ale o kontextu. Instagram tuto možnost zavedl ve snaze dát uživatelům alternativu, kdy „nemusí lovit lajky“, aby se necítili trapně, že jich mají málo. Respektive, aby takto nemohli být souzeni ostatními. Společnost Meta na interních studiích o tom, jak Instagram škodí psychice teenagerů, dlouho jen nečinně seděla. A větší změna nastala až poté, co tento fakt prozradila whistleblowerka Frances Haugen. Když tento detail přehlédneme, zní to veskrze jako pozitivní počin.

U X jde nicméně pozitivní kontext hledat ještě obtížněji. Obzvláště poté, co panování Elona Muska nad Twitterem a jeho transformací v X je spojené s nárůstem nenávistného obsahu na platformě a fenoménem věčného se hádaní v komentářích. Někteří skeptici dokonce uvádějí, že tento update tu je především pro to, aby si Musk mohl lajkovat „zcela bez filtru“, co se mu zachce, bez toho, aby mu to někdo předhazoval. V minulosti byl veřejně vláčen za lajkování radikálního a nenávistného obsahu. A je skutečností, že lajky na sociálních sítích jako tichý souhlas s myšlenkami či hodnotami je poměrně zajímavý indikátor osobních preferencí, který veřejně známým osobnostem občas „vybuchne do tváře“. A to klidně mnoho let po samotném „aktu lajknutí“. Filip Turek by mohl vyprávět.

Zajímavý náhled přidává Alex Kirshner z portálu Slate. Musk dopustil, aby se X z hlediska uživatelských zkušenosti strašně zhoršil. Nejvýraznějším problémem je spam. Automatizované účty, které nabízejí krypto podvody nebo DIY pornografii, nebyly před Muskovým příchodem součástí každodenní zkušenosti mnoha uživatelů. V dnešní době se jim prakticky nedá vyhnout v odpovědích na příspěvky mnoha uživatelů a bezohledně střílejí přímé zprávy,“ uvádí, aby připomněl i nárůst scamů a dezinformačních kampaní. Lidé přitom věří obsahu, co má lajky. Je to pro ně prostředek sociální validace. Tedy pokud nejde o lajky od botů s pár uživateli. Skrytí lajků ovšem tuto kontrolu dostupnou i pro běžné uživatele znemožní, a scamům tak jen dále nahrává. Skrytí lajků může mít výhody popsané u Instagramu. Existuje ovšem více důvodů, proč je skrytí lajků nevhodné — obzvláště pak ve stavu, v němž X je.

Přesto dáváme malé varování těm, co se nyní s lajkováním jakéhokoliv obsahu „utrhnou“. To, že je něco nějak nastavené, neznamená, že Elon Musk svůj postoj za pár měsíců nebo rok nepřehodnotí. A poté budou všechny ty lajky u bizarního NSFW obsahu a konspiračních teorií vidět. Tak pozor na to.  

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: