Marketing Journal Podcast s Janem Eisenreichem: Jak se stát falešným influencerem, porušit české zákony o reklamě a sám se udat

27. 2. 2020 | Petr Michl
Dodržování českých zákonů týkajících se reklamy u influencerů dost pokulhává. Právník Jan Eisenreich se to rozhodl prozkoumat na vlastní kůži: nakoupil fanoušky v Indii, začal porušovat v příspěvcích jeden zákon za druhým a poté se udal na příslušných úřadech. Jak to dopadlo? Dozvíte se v našem podcastu.


Jan Eisenreich

Influencer marketing už není ničím exotickým a mnoho značek ho bere prostě jen jako další kanál se svými specifiky. Mezi ty bohužel patří také to, že influenceři spolupráci se značkami mnohdy neoznačují, případně propagují něco, co české zákony ani nedovolují. Právník Jan Eisenreich z advokátní kanceláře Ladislav Drha se rozhodl otestovat, jestli nečinnost úřadů, které jsou v Česku odpovědné za vymáhání legislativy spojené s reklamou, má své limity.

 

Koupil si tak za 25 dolarů instagramový profil z indického Rádžastánu, změnil mu jméno na své a začal sázet reklamu za reklamou. Hlavně tedy tu klamavou, neoznačenou a jinak nezákonnou. Poté se nahlásil na jednotlivých úřadech, aby zjistil, jak budou postupovat… Více se dozvíte v samotném podcastu. Mezi jeho témata patří:

  • Jaká česká legislativa se vztahuje na reklamu:
    • obecně;
    • v televizním vysílání;
    • u „audiovizuálních děl na vyžádání“ (tj. internetové televize a VOD služby);
    • u influencerů a ve světě sociálních médií.

  • Je hashtag #ad v popisku příspěvku dostatečný?

  • Jak si pořídit fake profil.

  • Kolik stojí falešné komentáře.

  • Které úřady řeší „reklamní legislativu“ a u kterého vám hrozí postih nejpravděpodobněji.

  • Jak influencer marketing nedělat (děkujeme za příklad JUDr. Andree Verešové).

  • Jak řeší české zákony reklamu cílenou na děti.

  • Co si podchytit smluvně při spolupráci s influencerem.

  • A jak obecně k právu v influencer marketingu přistupovat.

 

Ač se může zdát právní téma jako něco nezáživného, troufáme si tvrdit, že je to tentokrát docela zábava.

Zmáčkněte PLAY.

 

Nahrávku rozhovoru si můžete například stáhnout do mobilu na tomto odkazu (klikněte poté na tři tečky na pravé straně přehrávače). Nejlépe ovšem uděláte, když si přidáte Marketing Journal Podcast také na vaší podcastové aplikaci. Měl by být dohledatelný na hlavních platformách, včetně SpotifyGoogle Podcasts nebo Stitcheru.

Mimochodem celý test úřadů zaznamenal až po natočení podcastu částečný úspěch. „Na začátku ledna mě vyzval živnostenský odbor magistrátu, abych odstranil reklamu na tabákové výrobky a sdělil, kdo je zadavatelem, a to do 31.1.2020. To jsem neudělal a na základě telefonické informace z ŽÚ mi bude uložena v nejbližších dnech pokuta (zřejmě okolo 10 tisíc korun),“ uvedl pro Marketing Journal Jan Eisenreich. Dále dodává:  

„Čekám, až mi pokutu pošlou. V tomto je mimochodem nutné živnostenský úřad pochválit, protože nejdřív mi poslali mail na adresu, kterou mám uvedenou na instagramovém profilu. Když jsem na něj nijak neodpověděl, tak mi poslali dopis, přičemž si mě progooglili a našli, že s kanceláří sedíme na Václavském náměstí. Poslali mi ho tedy do ní. Je samozřejmě pravda, že jsem jim situaci dost ulehčil – jednak tam uvádím pravé jméno, jednak jsme docela lehce dohledatelný. Spousta influencerů je z hlediska státní správy nedohledatelných a v takovém případě nemá živnostenský úřad nástroje, jak je dohledat a věc odloží.“

Abyste si lépe vychutnali všechny právně závadné příspěvky Jana Eisenreicha, připravili jsme pro vás i jeho prezentaci, kde jsou ukázány.

Naleznete ji níže.

 


Ocením i vaši zpětnou vazbu. Napište mi, co se vám líbilo či nelíbilo, na p.michl@m-journal.cz. Klidně ale přidejte tipy na zajímavá marketingová témata, projekty a za nimi stojící osobnosti. 

Štítky dokumentu: Podcast
Sdílejte tento článek:
Podobné články: