Musk a Zuckerberg ztrácejí přízeň veřejnosti. U Muska to má výrazný dopad i na prodeje vozů Tesla
Zdroj: Instagram / everyonehateselon_
Nástup Donalda Trumpa do prezidentského úřadu mění světový řád. CEOs sociálních médií a velkých technologických společností se dokázali vetřít do přízně staronového prezidenta USA a stojí na straně, která v tuto chvíli určuje pravidla. Mezi ty nejprominentnější patří Mark Zuckerberg se sociálně-mediálními platformami s více než 3 miliardami uživatelů a nejbohatší muž světa, Elon Musk. Právě to, jak proměnilo toto spojenectví jejich popularitu, zkoumala výzkumná společnost Pew Research.
Valná většina z kapitánů největších technologických firem v minulosti podporovala demokraty, příklon k republikánům přišel z rozumu: znamená méně regulací, potenciálně nižší daně či zachování stavu, kdy platí v mnoha zemích mizivé daně vůči svým ziskům (i to dokáže ovlivnit prezident USA a učinil k tomu první kroky). V případě Muska je přízeň vlády napojená i na celou řadu dotací a vládních kontraktů. Právě jeho aktivní zapojení do fungování nové administrativy v rámci jeho Oddělení pro efektivitu vlády operující pod názvem DOGE z něho udělalo ještě veřejnější postavu, než jí byl dosud. V pohledu mnohých je dokonce on tou hlavní postavou rozhodující o domácí politice a Trump je dle nich (a nespočtu internetových memů) jen jeho „první dámou“.
Zuckerberg se v posledních 2 letech snažil zapracovat na své image. Opustil šedivou konformitu svého šatníku, začal si pěstovat i jakýsi módní styl, nechal si narůst vlasy a začal zveřejňovat své sportovní koníčky jako jiu-jitsu. Z miliardáře se vzezřením androida se stal „cool tech bro“. Jeho příklon k Trumpovi se ovšem neobešel bez dopadu na jeho image a názor veřejnosti na jeho osobu. Byl reprezentovaný mimo (takřka povinného) příspěvku milionu dolarů na inauguraci Trumpa zejména totální otočkou v přístupu k moderování obsahu či prohlášeními o tom, jak dnes firmám chybí více maskulinní energie.
A jaké tyto dopady jsou?
„Něco málo přes polovinu amerických dospělých (54 %) uvádí, že má nepříznivý pohled na Muska, včetně 36 %, kteří mají velmi nepříznivý názor. Asi čtyři z deseti (42 %) vyjadřují příznivý pohled, včetně 11 %, kteří jsou velmi nakloněni, podle průzkumu Pew Research Center provedeného mezi 27. lednem a 2. únorem 2025."
A Zuckerbergovi se daří celkově ještě hůře:
„Dvě třetiny Američanů mají na Zuckerberga nepříznivý pohled. To zahrnuje 26 %, kteří jsou k němu velmi nepříznivě nakloněni. Další čtvrtina ho vidí příznivě, včetně pouhých 2 %, kteří ho vidí velmi příznivě."
Zdroj: Pew Research
Zuckerberg má obecně více odpůrců. Negativní emoce vůči Muskovi jsou ovšem silnější. Média upozorňují na řadu přešlapů, které páchá jeho DOGE. Například vyhazovy lidí podílejících se na bezpečnosti jaderné energetiky v USA následované snahou kontaktovat propuštěné zpět poté, co si v DOGE uvědomili, koho vyhodili, působí jako důkaz o nekompetentnosti i pro naprosté laiky. Pozitivně nepůsobí informace o velmi mladých, někdy i 18letých pracovnících DOGE, kteří rozhodují o propouštění zkušených úředníků na základě chatrných informací. Kontroverzní jsou i neoprávněné přístupy k citlivým informacím bez nutné prověrky pro Muska a jeho spolupracovníky i vyvrácené lži komunikované Muskem jako ospravedlnění rušení humanitární podpory. A pak je tu samozřejmě i kauza s gestem Muska při inauguraci prezidenta, které není těžké interpretovat jako nacistický pozdrav.
To vše působí, jako by fungování Spojených států nyní zásadně formoval nikým nevolený miliardář, který se chová chaoticky a nevypočítavě. Tyto charakteristiky sedí v mnohém i na demokraticky zvoleného prezidenta, Donalda Trumpa. Při volbách ho podpořilo 52 % voličů, pro velkou část společnosti je ovšem nepřijatelný. Když ve Washingtonu řádí jako tandem, jsou negativní sentimenty ještě posíleny. Je to zkrátka pro mnoho lidí příliš.
Podpora Trumpa přinesla technologickým miliardářům velký nárůst bohatství. Prodeje Tesly ale klesají
Peníze vložené technologickými miliardáři do podpory kandidatury Donalda Trumpa se vrátily velmi rychle. A to zejména ve formě zvýšení ceny akcií společností, které vlastní či reprezentují. Hodnota Muskových společností se zvýšila od vítězství Trumpa na začátku loňského listopadu o 613 miliard dolarů. Do kampaně měl přitom vložit 277 milionů dolarů, jde tak o skvělou návratnost investice.
Cena akcií je nicméně do značné míry virtuálním ukazatelem, v tomto případě hnaná příslibem, že ti, co jsou za dobře s nejmocnějším mužem světa, se budou mít dobře.
Chování Elona Muska má nicméně vliv na to, jak se chovají spotřebitelé. S Muskem nejvíce spojenou značkou je automobilka Tesla, a ta nyní trpí.
Jistě jí nepomůže, když jeho odpůrci kráčí do showroomu Tesly s Muskovou hajlující podobiznou z kartonu. Přesně to se stalo v Londýně.
Chování Muska nicméně odrazuje od koupi vozu lidi, co by to jinak zvažovali. Průzkum sentimentu vůči Muskovi a Zuckerbergovi byl vytvořený v USA. Vůbec bychom se nedivili, kdyby při pohledu z Evropy byl ještě negativnější. Lze to odhadovat i z faktu, že dle BBC počet prodaných Tesel v Evropské unii klesl o více než polovinu a ve Velké Británii o více než 45 %. To vše v době, kdy jen v lednu 2025 celkové prodeje automobilů naopak meziročně vyrostly, a to o celou třetinu.
Dle údajů zahrnujících už i únor ovšem propad v Německu pokračoval. Podle tamnních registračních údajů dodala Tesla v únoru v Německu pouze 1 429 nových vozů, což je o 76 % méně než v únoru 2024, kdy dodala více než 6 000 vozů. Tesla má letos v Německu, které bývalo jejím největším evropským trhem, o 70 % nižší dodávky. O více než 40 % se pak registrace nových vozů Tesla propadly také ve Španělsku, Švédsku, Dánsku a Norsku.
Nově registrované vozy Tesla na 9 evropských trzích. Zdroj: Electrek.co
Část vysvětlení může spočívat v tom, že čínské elektromobily jako BYD jsou levnější a čím dál atraktivnější. Tesla nicméně ztrácí i něco ze svého étosu. Na sociálních sítích můžete vidět podobná vyjádření naznačující, že mít Teslu už vám nedává ten pocit jako kdysi. Někteří lidé dokonce podomácky „rebrandují“ své Tesly na Toyoty nebo Hondy, aby se vyhnuli „hanbě jízdy v Muskomobilu“.
@molesrcool people all over the world are trying to hide their Teslas in plain sight, but why? #tesla #cybertruck #elonmusk ♬ Yacht Club - MusicBox
Před koupí Twitteru (nyní X) byl možná Musk vnímán jako výstřední miliardář, ale zároveň také jako vizionář, strůjce pokroku na naší planetě. Někdo, kdo vystřeluje znovu použitelné rakety do Vesmíru a může přispět k rozvoji lidstva. S Teslou jste si kupovali status technooptimisty a podporovatele všeho, co jsme v tomto odstavci vyjmenovali.
Nyní pro mnohé lidi převládl ve spojitosti s Muskem obraz muže, co pomáhá Trumpovi s rozkladem světového řádu. V tuto chvíli je cena akcií Tesly bezmála na polovině své nejvyšší hodnoty ze 17. prosince 2024. Na druhou stranu je nutné dodat, že na podobné úrovni jako před vyhlášením výsledků amerických prezidentských voleb.
Zdroj: Yahoo News
Na to, že Muskovy politické aktivity poškozují zájmy Tesly, si postěžoval i bývalý ředitel její divize pro Evropu, Blízký východ a Asii Peter Bardenfleth-Hansen. „Není pochyb o tom, že jeho politické flirtování s pravicí a pobíhání v televizi s motorovou pilou jeho image nepomáhá. U určité klientely se mu možná fanouškovská základna zvětšuje, ale tito lidé Tesly nekupují. Nedávají jeho společnosti své peníze. Takže má problém,“ prohlásil Bardenfleth-Hansen.
Velké kontrakty pro Starlink jsou v ohrožení
Muskovy problémy se navíc týkají i jeho dalšího podnikání, kdy se od něj neodvrací nutně běžní spotřebitelé, ale státy. Premiér kanadské provincie Ontario, Doug Ford, prohlásil, že zastaví dohodu na dodávku služeb Starlink za 100 milionů dolarů.
Během včerejška pak polský ministr zahraničí Sikora také pohrozil odstoupením od státní zakázky na Starlink za 50 milionů dolarů. Jako důvod k tomu by viděl, pokud by Musk odstřihl Ukrajinu od internetového připojení přes Starlink. Zmínil také zvrácenou etiku vyhrožování oběti agrese (myšleno Ukrajině). Na to Musk reagoval vyjádřením, že Starlink je nenahraditelný, a Sikoru okřikl: „Buď zticha, prcku.“
Be quiet, small man.
— Elon Musk (@elonmusk) March 9, 2025
You pay a tiny fraction of the cost.
And there is no substitute for Starlink.
Mexický miliardář Carlos Slim dle aktuálních zpráv ukončí spolupráci se Starlink. Jeho telekomunikační společnost América Móvil místo toho bude investovat 22 miliard dolarů do vlastní satelitní infrastruktury. Musk má údajně tímto krokem přijít o 7 miliard dolarů a zeména o přístup na trh v desítkách zemích jižní a střední Ameriky, kde América Móvil působí. Jde tedy osobně pro Muska o výraznější ztrátu než zmíněné poklesy prodejů vozů Tesla. Přispět k tomuto kroku mělo mimo jiné to, že Musk sdílel na X příspěvky píšící o provázanosti Slima s drogovými kartely. A roli jistě hraje celé chování americké administrativy vůči svému sousedu na jihu, která drogovou kartu hraje jako omluvu k zavedení 25% cel na dovoz z Mexika.
— Elon Musk (@elonmusk) January 23, 2025
Jak je zřejmé, Musk si skutečně umí dělat nepřátele. Jeho dalším zmiňováním, že USA by mělo odejít z NATO si pak nezíská mnoho příznivců ani v dalších evropských zemích.
Špatná reklama, taky reklama? Evidentně ne
Zatímco Zuckerberg je pro domácí publikum neoblíbenou postavou, neresultuje to v USA, ale ani jinde, k hromadným odklonům od jeho sociálních sítí a aplikací. Pravděpodobně jsou příliš návykové, jsou na nich ostatní lidé, co uživatele zajímají. A navíc jejich používání je převážně zadarmo, když nepočítáte platbu svými daty. Oproti koupi drahého auta to je přeci jenom rozdíl. A je také očividné, že Muskovo angažmá ve vysoké politice a osobní útoky na jeho obchodní partnery, se mohou prodražit i v partnerství s jinými mliardáři či státy.
Musk už polarizuje svým chováním ve vedení Twitteru/X 2 roky. Jeho nepřehlédnutelný vstup na scénu domácí americké politiky a globální geopolitiky má větší potenciál naštvat obrovské množství lidí — a evidentně také přehodnotit jejich nákupní rozhodnutí. Až vám někdo bude tvrdit, že negativní reklama, je taky reklama, upozorněte ho právě na tento případ.