Nakrájené hranolky nebo citrón. Značky reagují na Banksyho skartovaný obraz po svém
Celý svět se už několik dní baví kauzou Banksyho skartovaného obrazu Dívka s červeným balonkem. Podle umělcových fanoušků mělo gesto symbolizovat odpor k soudobé konzumní společnosti. Pokud tomu tak skutečně je, Banksy asi nebude v posledních dnech ze svého kroku příliš nadšený.
Konzumní společnost se totiž jeho vtípkem dobře baví a marketéři si mnou ruce. Vložil jim do rukou nevědomky nabitou zbraň, kterou se nebojí použít, aby propagovali své produkty nebo pobavili publikum. Jako inspirace neposloužil pouze umělecké sféře, námět využil McDonald's na krájení hranolků a Perrier citronu, zareagovala i česká Heureka a samozřejmě také král PR stuntů IKEA. Pojďme se podívat na ty nejzajímavější příspěvky.
IKEA
Po vtipných reakcích na koberce ve Hře o trůny a značkové kabelky Balenciaga se dalo čekat, že si IKEA nenechá ujít příležitost zareagovat na jeden z největších pranků letošního roku. IKEA Norsko sdílela na svých sociálních sítích kousek vytvořený agenturou SMFB. Ten nabízí všechny propriety k tomu, abyste si obdobné umělecké dílko dokázali vytvořit doma sami.
Pozadu nezůstává ale ani česká pobočka značky, která vám naopak pomůže uchovat vaše vzpomínky v celku.
McDonald's
McDonald's využil námětu poněkud kreativněji, konkrétně k propagaci svých křupavých hranolků. První příspěvek zveřejnila agentura TBWA Paris.
O druhý, vyvedený v poněkud jednodušším designu, se postarala agentura DBB Vienna.
Perrier
Značka Perrier ukázala, že nejen Mekáč dokáže do uměleckého námětu dosadit humorně vlastní produkt a za pomoci skartovačky si nakrájela citron do své minerální vody.
No need to break the bank for a work of art #PerrierLemon #GoForTheExtraordinaire pic.twitter.com/hCf2epASez
Lidl
Také známý retailový řetězec si na Dívce s červeným balónkem přihřál svou polívčičku. Příspěvek sklidil na Facebooku více než 1600 lajků.
We've heard this is all the rage now, so we'll start the bidding at €100,000... pic.twitter.com/fUOZxG64Yu
Kaikoo
Troufáme si tvrdit, že španělský designový obchod Kaikoo dokázal ve svém příspěvku zachytit hlavní myšlenku, kterou se autor obrazu patrně snažil svým vtípkem šířit. A to že umění jako takové není měřitelné za pomoci peněz. Obraz pozvolna se měnící ve skartovanou bankovku v sobě nese jistou dávku poetična, z kterého by měl radost snad i samotný Banksy.
It’s not all about money. #Banksy pic.twitter.com/fIjxGk6OkP
— Kaikoo Studio (@KaikooStudio) 10. října 2018
Česká mincovna
Vtip spojený se svým byznysem použila Česká mincovna. Na zlato si skartovačka holt nepřijde.
Tire Discounters
Pozornost si zaslouží také trefný a úsměvný výrok, který má na svědomí společnost Tire Discounters: „Dobré je, že Banksy neprodává pneumatiky".
We fix shredded things.#tdsign #sign #Banksy pic.twitter.com/AJEkWoZYFw
Heureka
A svou trochou do mlýna přispěla také česká Heureka, která ve svém příspěvku konstatuje, že skartovačka dokáže mimo jiné zhodnotit vaše umělecké dílo.
Na závěr je nutkno podotknout, že ačkoliv my oceňujeme veškeré marketingové aktivity českých i zahraničních firem, Banksy z nich asi dvakrát velkou radost nemá. Troufáme si tvrdit, že mu náladu nezlepší ani fakt, že podle mnohých cena jeho uměleckého díla po útoku skryté skartovačky ještě vzrostla.
Zdroje: adweek.com, artsy.net, cnbc.com