Nejlepším hercem v reklamě byl zvolen Ivan Trojan. Top maskotem je zlaté prasátko Kofoly
Nejlepšího herce i maskota respondenti volí tak, že výkonům postav v reklamách přidělují známky od 0 do 10 – absolutním vítězem se pak stává osobnost a postavička s nejvyšším průměrným výsledkem. V reklamách vysílaných v premiéře mezi zářím 2021 do srpnem 2022 nejvíce oslovil dotázané Ivan Trojan ve spotech Českých drah, získal známku 7,25.
V těsném závěsu měl v letošním dotazování herce Petra Štěpánka, který za svůj výkon v reklamě značky Bandi Vamos dostal hodnocení 7,13.
Další místa připadla dvojici z reklam Air bank – Tomáši Měcháčkovi (7,07) a Tomáši Jeřábkovi (7,06) a pátou příčku obsadil herec Martin Hofmann z reklam Vodafone, který si vysloužil celkovou známku 6,90. Na první pohled je patrné, že letošní hodnocení první pětice byla velmi těsná.
Výzkum tento rok opět potvrdil, že Ivan Trojan jakožto reklamní herec o něco více boduje u žen a z věkových skupin mu nejvyšší známku udělili respondenti 45-54 let. Zato kdyby byla soutěž o nejlepšího herce pouze na mužích, zvolili by jako vítěze Petra Štěpánka. Tradiční rozdíl přináší i pohled na hodnocení u nejmladších respondentů ve věku 15-24 let, kteří například nejlépe hodnotili hokejistu Radka Pastrňáka a více než Ivan Trojan je oslovili ještě Jenovéfa Boková a Lukáš Langmajer.
Nejlepšího maskota mají lidé vypáleného v hlavách
Nejlepším maskotem respondenti zvolili zlaté (kreslené) prasátko z loňské vánoční reklamy Kofoly, dostalo celkovou známku 7,43. Druzí skončili Pat a Mat ze spotů České podnikatelské pojišťovny, kterým dotázaní udělili celkovou známku 7,40. Kočka z reklam Whiskas obsadila třetí příčku (7,11), Kozel Olda z reklam Velkopopovického Kozla čtvrtou (6,98) a pětici uzavírají Olmíci ze spotů Olmy (6,87).
Sběr dat proběhl letos na podzim a osobnosti i maskoti byli hodnoceni v premiérových reklamách odvysílaných v období září 2021 – srpen 2022. Blíže metodiku výzkumu přibližuje Tomáš Hynčica, Ad Intel Business Director Nielsen Admosphere a jednatel Českého národního panelu: „Výzkum je unikátní zejména robustností vzorku respondentů, letos jsme pro něj získali odpovědi od 8 170 online uživatelů, kteří jsou součástí Českého národního panelu. Díky nim máme k dispozici opravdu zajímavé a relevantní hodnocení výkonů postav v českých reklamách, které je přínosem i pro samotné značky.“
Na českých televizních stanicích bylo v daném období k vidění okolo 250 unikátních spotů s hercem či herečkou a v reklamách vystoupilo přes 150 osobností. V případě maskotů se jednalo o více než 180 spotů a přes 80 vystupujících postaviček.