Nike čelí obvinění z greenwashingu. Ničí i nové zboží a vydává to za recyklaci
Zdroj: NDR
Staré boty už nekončí v popelnici, ale jsou recyklovány a vyrábějí se z nich nové boty nebo například povrchy sportovních hřišť. Největší světový výrobce sportovního zboží Nike slibuje ve svých propagačních videích spotřebu bez výčitek svědomí, „Move to Zero", tedy cestu k nulovým emisím CO2 a nulovému odpadu. Je to ale pravda?
Experiment s lovem tenisek
Každý rok se prodá přibližně 1,4 miliardy párů tenisek, což je 2x více než v roce 2012, a společnosti na nich vydělají přibližně 70 miliard dolarů. Vyrábí se stále více bot, které se nakonec vyřadí, protože jsou opotřebované, nevypadají už tak stylově nebo je jich už plný regál. Jen v Německu se ročně vyhodí více než 380 milionů párů bot, což je téměř pět párů na osobu.
Za tímto účelem byl vytvořen projekt „Sneaker Hunt”, ve kterém týmy Panorama, Strg_F, deníku Zeit a výzkumného start-upu FLIP, vybavily tenisky jedenácti celebrit GPS trackery. Poté je různými způsoby téměř půl roku sledovali a likvidovali.
Aby se zjistilo, zda jsou boty skutečně sešrotovány a následně použity v nové výrobky, jak společnost Nike slibuje, vložily výše zmíněné týmy v prodejně Nike v Hamburku staré boty Nike do krabice s nápisem „Recyklujte své staré boty", která slouží ke zpětnému odběru. Odtud putovaly do haly v belgickém Herenthoutu, kde se boty šrotují. Bez GPS trackeru by se toto zřejmě centrální místo pro tvorbu recyklovaného materiálu z tenisek „Nike Grind" v Evropě nenašlo, protože i přes několik žádostí společnost Nike nechtěla sdělit, kde byly staré boty skartovány.
To ale zjistili výzkumníci při návštěvě Belgie. Zdá se, že kromě starých bot se v hale drtí hlavně boty nové. Objednali si tedy na webových stránkách Nike nové tenisky, vybavili je GPS trackery a poslali je zpět společnosti jako vrácené zboží. I tyto boty byly odvezeny do skladu v Herenthoutu a poté zničeny.
Zdroj: Das Erste
Ničení nového zboží bylo už dlouho podezřelé
Ekologické organizace, jako je Greenpeace, mají již dlouho podezření, že nové zboží ničí přímo výrobci, aby ušetřili náklady na skladování a protože nemají zájem prodávat vrácené zboží za nižší cenu. Důvodem jsou zřejmě obavy výrobců, že by slevy mohly poškodit image značky. Textilní průmysl se stal skutečným problémem pro životní prostředí. Vypouští více CO2 do ovzduší než letecká a lodní doprava dohromady. Tvoří přibližně 10 % celosvětových emisí a tento trend má stoupající tendenci.