NotebookLM je váš nový nejlepší parťák na učení čehokoliv. Zjistěte, jak s ním pracovat

15. 10. 2024 | Petr Michl
Nový AI nástroj Googlu může být neúnavným studijním parťákem, který vás provede informacemi až z 50 nahraných zdrojů. Jeho funkce audio přehledů v sobě nese příslib podcastové revoluce.

 

Google otevřel veřejnosti svůj nástroj NotebookLM. Může znamenat zásadní průlom v tom, jak se lidé mohou učit, nejenom o komplexních a složitých otázkách. Jeho nejatraktivnější funkce vám vytvoří konverzační podcast na libovolné téma.

NotebookLM dokáže pozřít předložené informace a pak se s vámi o nich pobaví. Ano, jsou tu už nástroje jako PDF Gear či PDF.ai, které nabízí možnost nahrávat dokumenty v PDF v rozsahu diplomových až disertačních prací, a nabízí pak vyhledávání v nich, souhrny a konverzaci v daných informačních mantinelech. NotebookLM je ovšem přeci jenom verzatilnější tím, že nenabízí jen „chatovací nadstavbu“. Pojďme si projít, jak s ním pracovat.

Úvodní nabídka a nahrání dokumentů

Na stránce notebooklm.google.com se přihlásíte přes svůj Gmail účet, nebo se registrujete. Pak už můžete nahrát dokumenty, přičemž rozsah přijímaných formátů je veliký. Bere samotný text, markdown soubory, PDF, audio, přelouská i videa z YouTube a URL webů. Dokumenty můžete nahrát ze svého počítače nebo odkázat na Google Drive.

Dokumentů můžete nahrát více. Každý zdroj může obsahovat až 500 000 slov, omezením je velikost 200 MB nahraných souborů.  Celkově může být souborů až 50, což je při velkorysých obsahových limitech obrovské číslo. 

 

Dostupné funkce

Po nahrání dokumentu/ů máte nyní paletu možností, jak se seznámit s jejich obsahem. V nabídce uvidíte:

    • Časté dotazy

    • Studijní příručka

    • Obsah

    • Časová osa

    • Informativní dokument

 

Královským formátem navíc je pak „audio přehled (v originále Audio Overview", v doslovném překladu v aplikaci „zvukový přehled"). Jde o rozhovor mezi mužem a ženou v angličtině, kteří shrnují zásadní informace z dokumentu/ů, co jste jim předložili.

Přehled všech těchto možností znovu přivoláte kliknutím na tlačítko „Průvodce sešitem“ napravo od chatovacího okna. Nejste totiž odkázáni na přednastavené formáty souhrnů, ale můžete se o daných dokumentech pobavit „klasicky“ jako s LLM chatbotem.

Odpovědi, jež se vám budou zamlouvat, pak můžete přidat do „uložených odpovědí“. Do nich se automaticky ukládají zmíněné souhrny (ale ty nehodící se lze vymazat) a to vše můžete doplnit o další, na které jste se doptali už sami. Celkově si tak můžete vytvořit jakousi kolekci toho nejzásadnějšího uspořádaného v dlaždicích, které lze rozkliknout pro expanzi do plné délky.

Audio přehled jako příslib automatizované tvorby konverzačních podcastů

Podcasty jsou zajímavý formát. Jedni je milují, druzí nenávidí. Odpůrci jako hlavní argument obvykle uvádí, že než se v nich někdo za 50 minut vykecá, oni mají ty samé informace zpracované ve formátu článku přečtené za pouhých 10 minut. A upřímně mají pravdu v tom, že na rychlé vstřebávání informací existují i lepší formáty a strukturovaný text je jedním z nich.

Na jeho čtení se ale musíte soustředit a mít na něj ideálně nerušený prostor. Podcast si můžete pustit do ucha, zatímco chodíte po venku, nebo uklízíte, vaříte nebo třeba jdete na toaletu. Navíc dodávaný audio přehled je ve formě rekapitulující věcné konverzace, která ale rozhodně nezní roboticky. Může tak připomínat situaci, kdy byste se například o nějakém tématu bavili s kamarádem či kamarádkou. Což je jedna z velmi účinných forem učení.

Ukázku si můžete poslechnout níže. Vytvořil ji managing director české a slovenské Heureky, Honza Mayer, z tzv. long readu „How to Pick a Career (That Actually Fits You)“ publikovaném na portále Wait But Why.

Možné využití vám pak může nastínit následující konverzace, která ukazuje i možné výhrady. Ve zkratce: je to jen další formát, který může být fajn doplňkem interní komunikace, například rozsáhlejších firemních newsletterů nebo dokonce představení technologických novinek či dokumentace. Samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že ve zvukové stopě se obtížněji hledá, obzvláště je-li fulltextové hledání v daných dokumentech jinak něčím obvyklým, co pomáhá lidem plnit jejich pracovní úkoly. 

„Není dokumentace jako dokumentace. Technická dokumentace jako audio je samozřejmě nesmysl.Nicméně, když děláme byznysové změny ve fungování organizace a máme to krásně sepsané a je toho fakt hodně, tak se jednoduše můžeš dostat do situace, že se ti hodí víc kanálů a způsobů komunikace," vysvětluje možné využití Honza Mayer.


Zdroj: Facebook.com

Připomínáme také to, že podcastů sumarizujících knihy je ohromné množství. Pokud jdete přímo po obsahu a jeho shrnutí, můžou podcasty tvořené přes NotebookLM být jejich značnou konkurencí. Minimálně je poráží na hlavu v efektivitě tvorby. Ta se najednou počítá na minuty, ne na minimálně desítky hodin na to, aby si lidé přečetli knihu, udělali si z toho výpisky a pak se sešli, vyjádřili své myšlenky v podcastu, ideálně v konverzaci, a pak někdo záznam vyladil v postprodukci. Samozřejmě ani tento formát nenahradí člověčinu, která se týká interakce lidí, z nichž cítíte vzájemný vztah a z jejich interakcí čiší emoce.

Objevilo se nicméně několik konverzací z NotebookLM napasovaných na online videocastový hovor s avatary vytvořených nástrojem Heygen. K lidské interakci nemají skutečně daleko.

V tuto chvíli navíc nelze „audio přehled“ editovat skrze řazení témat a ovlivňování jednotlivých konverzací například skrze prompty. Neovlivníte délku nahrávky. K dispozici také není tak široký výběr hlasů nebo jazyků, jako nabízí například na audio zaměřený AI nástroj ElevenLabs. Není to ale nic, co by stávající technologie neumožňovaly. Google nebo někdo jiný se této příležitosti jistě chopí. 

NotebookLM jako AI pomocník pro vzdělávání

Textoví AI chatboti jsou velmi silní v sumarizaci informací a halucinacím se nejlépe vyhýbají, když mají vymezené zdroje, s kterými mohou pracovat. NotebookLM hraje právě s těmito trumfy. Velkou výhodou oproti stávajícím AI řešením je jednoduché „krmení“ nástroje vyšším počtem zdrojových souborů v různých formátech. Příslib podcastové revoluce pak v sobě nesou audio přehledy.

Výš uvádíme i možné využití v interní komunikaci ve firemní praxi. NotebookLM se nicméně obecně hodí k tomu, když si chcete poznat nějaké téma, prozkoumat s ním spojené zdroje, udělat si výpisky a k tomu mít chytrého parťáka, s nímž se můžete o daném tématu či jeho specifických částech pobavit. Nadšení musí být z vysokoškoláci, kteří najedou v nástroji NotebookLM neúnavnému studijního parťáka. Schopnost zorientovat se ve složité problematice a ideálně se i učit nové dovednosti je nicméně klíčem k udržení dlouhodobé kariéry v informační společnosti.

Ukázka práce s NotebookLM

 

Pro přiblížení povahy práce s dokumenty jsme si vybrali prezentaci ve formě „LinkedIn dokumentu“. Jde o jedno PDF o 33 slidech. Volíme takto malé množství, abyste si mohli dokument sami za několik minut projít, a pak si jednoduše jeho revizi vyzkoušet v NotebookLM a poznat, jak moc podstatu myšlenek zachovává. Nástin tohoto vám ovšem dají i printscreeny z naší studijní seance.

Každopádně pohled Alexe Jamese na to, jak dnes musí lidé prodávat svou expertízu, je velmi inspirativní. Koukněte se na něj, ideálně klikněte na symbol fullscreenu v pravém dolním rohu obrázku prezentace, v pravém horním rohu pak i uvidíte možnost ke stažení PDF. Tu využijete, když si budete chtít s dokumentem v NotebookLM pohrát sami.

 

A nyní si projdeme základní nabízené možnosti souhrnů.

 

Printscreeny si můžete případně pro lepší čitelnost zvětšit kliknutím na ně.

Po kliknutí na „Obsah“ se nám objeví „Hlavní body a klíčové myšlenky z "Alex James: Jak prodat expertízu". Velikost okna s dodaným souhrnem je konstantní a člověk se musí při větší délce proscrollovat ke konci v rámci daného okna. Proto ukázky dělíme na 2 obrázky.

 

Takto vypadá „Studijní příručka“. Připomíná otázky, které naleznete na konci kapitol dobrých učebnic.


 

A následující souhrn patří „Často kladeným dotazům“.

 

To, že NotebookLM nehalucinuje na první dobrou, dokazuje jeho reakce na pokyn vytvoření „Časové osy“. Na to říká: „Je mi líto, ale z poskytnutých obrázků neumím vytvořit časovou osu událostí ani seznam postav. Obrázky obsahují pouze textové tipy a citace o marketingu expertízy od Alexe Jamese. Neobsahují informace o žádných konkrétních událostech nebo postavách.“

K nahraným zdrojům můžete mít specifické dotazy. V tomto případě nabízí i 3 typové otázky, které položíte poklikem.

 

Odpovědi se objevují ve „feedu otázek“. Zařadit do kolekce „dlaždic“ je můžete kliknutím na „Save to note“ v pravém rohu okna s odpovědí. K „dlaždicím“ se pak vždy dostanete klikem na „Průvodce sešitem“.

 

Rozhodně doporučujeme každou z takto uložených odpovědí nadepsat. Můžete měnit nadpis, který je vždy defaultně v podobě „Nová uložená poznámka“. Bez toho se „sešit“ stává brzo nepřehledným.

 

Položili jsme nástroji i více dotazů testujících jeho porozumění textu. U dotazu na to, zdali se dle Alexe Jamese nějak liší prodávání expertízy u freelancerů a agentur, odpověděl na jedničku.

 

A oceňujeme i zdrojování očíslováním v kruzích s šedivou výplní. Po kliku na číslo se vám objeví konkrétní pasáž, z které NotebookLM čerpá.

 

A na závěr pojďme ke zlatému hřebu mezi nabízenými formáty souhrnů.

Pro získání „audio přehledu“ stačí kliknout na tlačítko „Načíst“. U takto malého dokumentu trvá generování několik desítek vteřin.

U velkého množství dokumentů se vše může značně protáhnout. Na délku audia nebo jeho podobou nemáte vliv. Prostě čekáte, co vám přistane. V tomto případě jde o konverzaci na 12 minut, kterou si můžete poslechnout ZDE.

Audio si můžete stáhnout nebo sdílet a také mu dát hodnocení palcem nahoru, nebo dolů. Jde změnit rychlost přehrávání, dokument smazat. A to je vše. Jak už jsme však naznačili výše v textu, s vyšší možností editace má ovšem tato „killer feature“ potenciál změnit podcastovou scénu. 

 

Štítky dokumentu: AI Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: