Občanská žurnalistika dorazila s hurikánem Sandy na Instagram
Díky dostupným technologiím, rozšířenosti internetu a existenci sociálních sítí se může směle rozvíjet obor s názvem občanská žurnalistika. Lidé zachycují události, které se kolem nich odehrávají, a informují ostatní. Nejvíce se občanská žurnalistika rozvíjí při významných událostech - nejčastěji jsou to ale katastrofy. I nyní se díky hurikánu Sandy, který sužuje výchdní pobřeží Spojených Států, vyrojila řada amatérských novinářů, kteří mají okamžité informace přímo z centra dění. A informace dodávají jak slovem, tak i obrazem.
Dříve byl hlavním centrem pro občanskou žurnalistiku blog, pak přišel Twitter a nyní se vedle ně zařazuje i čím dál popůlárnější Instagram. Instagram steně jako Twitter přináší okamžité informace, ale navíc má větší dosah. Notifikace na instagramové obrázky lze šířit přes Twitter, Facebook, vlastní síť Instagramu i email. Navíc v této vizuální době jsou obrázky ideálním způsobem, jak vyprávět příběh. Jen během pondělka pod hashtagem #Sandy každou sekundu na Instagram přibylo 10 fotek. Celkově je na Instagramu přes půl milionu obrázků s tímto hashtagem, ale ne všechny musí nutně odkazovat k hurikánu Sandy. Další obrázky se ale skrývají i pod jinými hashtagy - například #Frankenstorm nebo #hurricane.
Světové události v čtvercových rámečcích se objevují již od roku 2010, kdy byl Instagram spuštěn, ale nebyl od začátku pro média tolik zajímavý jako zdroj. Twitter se jako zdroj důležitých informací pro média také nestal okamžitě. Až v roce 2009 sehrál důležitou roli při reportování z íránských voleb. Pro Instagram by okamžik získání statusu zpravodajského zdroje mohl nastat právě díky bouři Sandy. Uživatelé Instagramu nepořídili pouze několik stovek obrázků, ale statisíce. A to těžko mohou média přehlížet.
Zdroje: www.mashable.com, www.huffingtonpost.com