Obrat českých e-shopů má v tomto roce dosáhnout 67 miliard korun

13. 10. 2014 |

Útraty Čechů na internetu v letošním roce opět stoupají. Odhadovaný obrat internetových obchodů vzroste meziročně o více než 16 % a dosáhne hranice 67 miliard. Data o stavu české e-commerce v roce 2014 prezentoval ředitel nákupního portálu Heureka.cz Tomáš Braverman v rámci vyhlašování výsledků soutěže ShopRoku 2014. 

Internetový prodej stále roste, počet e-shopů již nikoliv

Internet opět o něco více ukrojil svůj podíl na celkovém obratu maloobchodu. Internetový prodej se na celkovém maloobchodním obratu podílí už téměř sedmi procenty. Odhadovaný obrat internetových obchodů v letošním roce vzroste zhruba o 16 procent. Očekáváme, že překročí hranici 67 miliard,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního portálu Heureka.cz.

Vše ovšem nevypadá tak růžově z pohledu samotných e-shopů. Na konci září poukázal na E-Business Forum 2014 zkušený odborník na e-commerce a moderátor akce, Jiří Hlavenka, na to, že obrat není zisk a finanční zdraví českých e-shopů je mizerné. Solidní zisk na úrovni 5 % má Alza.cz. Mall.cz je přes své obří obraty ztrátovým projektem a většina e-shopů se pohybuje v červených číslech, nebo je ráda za nulu. Na to navázal právě Tomáš Braverman tvrzením, že 80 % obratu české e-commerce tvoří 1 000 českých e-shopů. Výkonný ředitel APEK, Jan Vetyška dokonce posléze na Twitteru uvedl, že TOP 30 českých elektronických obchodů tvoří polovinu obratu odvětví.



S tím v souladu jsou údaje Heureky o zpomalování tempa růstu počtu e-shopů. „Aktuální počet e-shopů na českém trhu je 37 200. „Trendem v tomto směru se stává především posilování pozic silných hráčů a malých specializovaných e-shopů,“ doplnil Tomáš Braverman.

Elektronika je stále nejoblíbenějším sortimentem na internetu

Dlouhodobě nejoblíbenějším sortimentem na internetu je elektronika, jejíž podíl tvoří téměř 30 %, meziročně však zájem o elektroniku neroste. Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (+29 %), Oblečení a móda (+15 %), novinkou je také stále častější nákup potravin online.

Mobilní nákupy jsou současnost, ale především budoucnost

Více než dvojnásobný nárůst zaznamenala meziročně mobilní návštěvnost. „Aktuálně už přístupy z mobilních zařízení tvoří více než pětinu celkové návštěvnosti,“ říká Tomáš Braverman z Heureky. Častou bariérou pro kompletní dokončení nákupu na mobilním zařízení je nepřehledné zobrazování stránek, špatné zobrazování nabídky a také obecná nedůvěra v mobilní platby. „I když velké e-shopy a důležití hráči na trhu investují do vývoje mobilních aplikací a zlepšování mobilních verzí stránek, podle aktuálních čísel je pro mobilní nákupy uzpůsobena pouze pětina e-shopů,“ doplňuje Tomáš Braverman.

 

Spojenost českých zákazníků s e-shopy roste

Kvalita e-shopů roste. Dokazuje to rostoucí spokojenost českých zákazníků s e-shopy. „Ačkoliv se nejedná o dramatické zvýšení, vzrostlo průměrné hodnocení služeb e-shopů v programu Ověřeno zákazníky na 96,6 %. Znamená to, že nákup v daném e-shopu by doporučilo přes 96 % zákazníků, kteří v něm nakoupili,“ vysvětluje Tomáš Braverman, ředitel Heureky. V průměru jsou zákazníci nejvíce spokojeni s úrovní komunikace e-shopů, naopak největší rezervy mají obchody v přehlednosti a uspořádání.

Před nákupem se Češi naučili pročíst si recenze a hodnocení ostatních uživatelů, a na jejich základě si vybrat důvěryhodný e-shop. Stále častěji však po nákupu aktivně recenze sami píší. Na Heurece už je ohodnocen téměř každý třetí nákup, a jen za první pololetí udělili zákazníci přes dva miliony hodnocení a recenzí,“ doplňuje Tomáš Braverman.

Dobírka je stále nejrozšířenější platbou, ale její oblíbenost klesá

Stejně jako vloni, také letos byla mezi zákazníky nejrozšířenější platba dobírkou, kterou využívalo téměř 40 % zákazníků. Její obliba však dlouhodobě klesá, jen od loňska se jedná o pokles o 14 %. Zájem naopak roste o platby v místě osobního odběru, které využívá už téměř třetina zákazníků.Za tímto trendem stojí mimo jiné i masivní nárůst počtu kamenných výdejen e-shopů a dalších odběrných míst. Navíc zboží, které nakoupili online, mají zákazníci pod kontrolou a mohou se ujistit, že dorazilo. Tento způsob nákupu je velmi podobný tomu v klasickém retailu, což je Čechům blízké,“ vysvětluje Tomáš Braverman. Varianta osobního odběru také často volena především z důvodu ceny, bývá to nejlevnější typ dopravy.

Zdroj: Heureka.cz

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: