Polsko má téměř dvojnásobný Click Through Rate online reklamy ve srovnání s Českou republikou
Tradiční online reklamní formáty jsou v regionu střední a východní Evropy nejpoužívanější, a to i přesto, že generují méně kliknutí než interaktivní reklamy. Bannery jsou tak pořád nejpoužívanější, i když mají menší účinnost. To jsou jen jedny ze závěrů zprávy gemiusAdMonitor mapující online reklamu ve vybraných zemích střední a východní Evropy (regionu CEE), konkrétně v Bulharsku, České republice, Maďarsku, Polsku, Slovensku a Rumunsku. Přestože jsou preference v oblasti digitální reklamy na analyzovaných trzích odlišné, lze z výsledků zprávy gemiusAdMonitor vysledovat i některé obecné trendy.
Zatímco v první polovině roku 2011 mělo nejvyšší průměrné CTR Slovensko, nyní je to Polsko. Míra prokliku zde dosáhla téměř 0,6%, což znamená nárůst o 10 procentních bodů. Výrazný nárůst průměrného CTR (11 procentních bodů) byl zaznamenán také v Maďarsku, které má třetí nejvyšší míru prokliku. Poslední pozice v žebříčku patří Rumunsku, ve kterém je CTR téměř třikrát nižší v Polsku. Česká republika je na předposlední příce s téměř polovičním CTR ve srovnání s Polskem.
Průměrné CTR podle jednotlivých států
Zprávy gemiusAdMonitor již v minulosti ukazovaly, že vysoká míra prokliku nemá vliv na četnost použití daného formátu. Ačkoliv generují menší počet kliknutí, jsou klasické bannery, stále nejpoužívanějšími reklamními formáty na všech analyzovaných trzích. Podíl těchto tradičních reklamních formátů přesahuje 85% ve všech kampaních měřených společností Gemius. Nejvyšší míry CTR dosáhl na všech analyzovaných trzích kromě České republiky formát Pre-roll (tento reklamní formát nebyl na českém trhu měřen zvlášť). Tento formát je velmi populární například v Polsku, kde je druhým nejpoužívanějším reklamním formátem. Zajímavé je, že v Bulharsku má tento formát stále nízký podíl na reklamním trhu, a to i přesto, že generuje nejvyšší počet kliknutí. Mezi nejefektivnější reklamní formáty na zkoumaných trzích patří také Video, Wallpaper a Toplayer.
Odvětví s nejvyšším podílem zobrazení v jednotlivých státech
Nejvíce reklamních kampaní patří do kategorie "Finance, pojištění a makléřství" a to zejména v České republice (přes 31%) a v Maďarsku (přes 33%). Kromě toho mnoho reklamních kampaní zadávají také společnosti z odvětví “Telekomunikace”, “Volný čas”, “Obchod”, “Potraviny” a “Auto-moto”. Neznamená to ovšem, že reklamy těchto společností jsou pro uživatele internetu atraktivní, například hodnota míry prokliku bannerů z kategorie „Finance, pojištění a makléřství“ patří na sledovaných trzích regionu CEE mezi ty nižší.
Výzkum přinesl poměrně překvapivé „oborové závěry“ Atraktivita bannerů z různých odvětví se liší podle jednotlivých trhů. Například v Bulharsku kliká nejvíce uživatelů na reklamy z kategorie „Farmaceutické produkty“, zatímco v České republice a Rumunsku na reklamy z kategorie „Oblečení a doplňky“. Maďarští uživatelé internetu nejčastěji klikají na reklamy médií, knih, CD a DVD, polští na bannery s reklamou domácích spotřebičů a slovenští na kategorii „Telekomunikace“.
Zdroj: gemiusDirectEffect/AdOcean 2011 H2
Zdroje obrázků: gemiusDirectEffect/AdOcean 2011 H2. Analyzované bannery: klasické bannery + rich media (Toplayer, Preroll, Expand, atd.)