Potravinářská komora kritizuje oblíbený marketingový nástroj - nepodložené certifikace na obalech výrobků
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Potravinářská komora České republiky ztratila trpělivost s nejrůznějšími certifikacemi a známkami, které výrobci umísťují na své produkty, aby deklarovali nejrůznější benefity těchto produktů - jejich zdravotní nezávadnost nebo bio původ. Ve většině případů se ovšem jedná o loga nebo certifikace, které výrobku uděluje sám výrobce anebo účelně sestavené programy čistě komerčního charakteru.
Trpělivost Potravinářské komoře, která je propagátorem jediného způsobu značení nutriční vyváženosti - takzvané nutriční bubliny GDA, došla v průběhu tohoto týdne, kdy vydala tiskovou zprávu, ostře kritizující obdobné postupy.
Překvapivý byl ovšem cíl, který si Potravinářská komora zvolila. Vystoupila totiž proti mezinárodně uznávané certifikaci "Vím, co jím", která vychází ze zmiňované nutriční bubliny GDA, kterou dále rozšiřuje. Tato značka, která působí v několika světových státech se v letošním roce snaží relaunchovat právě na českém trhu. Potravinářská komora ji však nepříliš vhodně použila jako exemplum značky, manipulující se spotřebitelem. Vyznění této kritiky pak den nato musel zachraňovat zástupce Potravinářské komory v hlavní zpravodajské relaci Radiožurnálu.
Je však zřejmé, že kolem pseudocertifikátů a log se po delší době rozpoutala žádoucí společenská diskuze, která ve výsledku povede k vyšší obezřetnosti spotřebitele a ke zvýšení zájmu o podobné programy a větší schopnosti rozlišit mezi vědecky podloženým a nepodloženým certifikátem.