Reklama týdne: #&@!?$, to bolí! Nurofen hledá to správné sprosté slovo
I vědci si musí dávat pozor na pusu. Zdroj: Nurofen
Klient: Nurofen
Reklamní agentura: McCann London
Kreativní ředitelé: Rob Webster & Alexei Berwitz
Země: Velká Británie
Značka léků proti bolesti, Nurofen, se pod taktovkou londýnské pobočky reklamní agentury McCann pustila do vědeckého výzkumu zaměřeného na potlačení bolesti bez aplikace analgetik — v novém reklamním spotu svým zákazníkům předepisuje sprostá slova.
Nicméně tímto zjištěním vás nechce přivést na scestí, a proto se v novém spotu snaží najít řešení. Nurofen se obklopil experty z oblastí psychologie, lingvistiky a lexikografie, kteří se snažili přijít s novými slovy, jež by fungovala stejně tak dobře, a zároveň by byla obsahově nezávadná.
Kromě výrazů, za které by se nemusel stydět ani námořník, který si právě spletl mořskou pannu s rypoušem sloním, se snaží vyhnout i oblíbeným nezávadným zdrobnělinám, která v sobě ovšem původní sprostá slova na první poslech indexují, viz Prkénko, Prčice a téměř jakýkoliv výraz následující po univerzální směrové předložce do.
Nicméně na pokusu, kdy náhodně vybrané cizince vědci nutí opakovaně vkládat ruce do studené vody, bylo zjištěno, že žádné jiné výrazy nefungují. Dle vědeckých závěrů se při použití nadávek participantům snížil práh bolesti téměř o celou jednu třetinu! (Lepší výsledky bychom mohli získat maximálně po apliakci samotného Nurofenu.)
Stav před aplikací léku
Úleva po aplikaci léku
Z vědeckého brainstormingu vzniklo mnoho nefunkčních neologismů, například čůrolez.
Ač bychom tedy mohli Nurofenu vyčítat, že šel na jistotu (dle známe divadelní poučky: chcete-li, aby se diváci zasmáli, řekněte na jevišti sprosté slovo, nebo si stáhněte kalhoty), účinná sprostá slova zde nebyla použita bezúčelně. Naopak, značková analgetika zde vystupují v roli Mesiáše, který se snaží lidi zbavit bolesti, aniž by z toho měl nějaký profit. Ten přijde, až si přestanete máčet ruce ve studené vodě a budete potřebovat něco proti bolesti hlavy.
Zdroje: campaignlive.co.uk, adsoftheworld.com, thedrum.com