Reklama týdne: IKEA utišuje kritiky ve vaší hlavě. Návštěvu domů na Vánoce pozvat můžete
Klient: IKEA UK
Agentury: Mother London (kreativa), MJZ (produkce)
Země: Velká Británie
Jestli se s něčím ve vánočních reklamách nešetří, je to nostalgie, obvykle navíc spojená s pohodou a setkávání s našimi nejbližšími. Vánoční reklama od britské IKEA na to jde ale úplně jinak — je nervy drásající písní, do které rappují domácí dekorace o domácnosti pro ostudu. Asi už tušíte, co to vše vyřešilo.
Reklama z dílny agentury Mother London režírovaná Tomem Kunzem z MJZ je rappovým grime trackem od vyhlášeného londýnského MC jménem D Double E. Verše do znepokojivých beatů sází dekorativní předměty od postavičky artistky zavěšené na hodinách „kukačkách“ přes porcelánovou pandu, šneky a packou mávající kočku až po Tyranosaura Rexe.
Nepokrytě přitom uráží majitele domu a poukazují na jeho nedostatky, třeba na díru ve stěně, podlahu v depresivním stavu a unavené záclony. „Kdyby byl váš dům autem, policajti by ho zastavili,“ říká dvojice porcelánovaných šneků předtím, než T-Rex zahlásí, že to je „velmi, velmi, velmi nepřijatelné“. Před spuštěním spotu si přečtěte text písně:
„I must confess
This place ain't blessed
This place is a mess
Disgusting
No, you don't deserve no guests
In here, in here, I don't wanna lay down or rest
Are you crazy?
That crack in the wall needs addressing
The state of the floor is just depressing
This table's older than the pyramids
Older?
At least it's younger than the mirror is
This place is small and it's barely a house
Never mind a cat, you couldn't even swing a mouse
So small
Those curtains are looking tired
Decorations are tired
Look, you style is fired
It's like somebody hit it with a bulldozer
If your house was a car
It would get pulled over
Excuse me, please
This is very very
Very very
Very very very unacceptable“
„Naše první vánoční reklama IKEA se zaměřuje na fenomén ‚studu z domácnosti', povzbuzuje lidi, aby překonali negativní hlasy v jejich hlavě, které jim brání, aby otevřeli své domácnosti (návštěvám),“ říká Sarah Green, zastávající v IKEA pozici marketingové manažerky pro Irsko a Velkou Británii, a dodává:
„Zrodila se z častého pocitu, že spolu se svátečními radostmi mnoho z nás cítí také narůstající strach z vánočních návštěv pramenící ze studu za naše domovy… Věříme, že každá domácnost je hodna (rodinného) setkání a že s trochou vynalézavosti, chytrých produktů a nápadů, není žádný důvod pro to, abychom nebyli hrdí a nepozvali k nám naše nejbližší a nejdražší. Tato kampaň chce všechny inspirovat k tomu, abychom připravili naše domovy na party a jednou provždy umlčeli ‚tiché kritiky'.“
Reklama je cenná zejména v tom, že nic nekašíruje. Vychází z reálného pocitu nedostatečnosti, který získáváme i kvůli naklizeným a vánočně nazdobeným domovům, co vídáme už od října v reklamách. Dělá to přitom humorně a s hudebním doprovodem, který zatím v kategorii vánočních reklam drží prvenství za originalitu.