Reklama týdne: Všichni běžíme krysí závod. Naději na jeho přerušení dává Xbox
Život jako krysí kolečko. Takto negativně je vykreslená každodenní realita v reklamě na herní konzoli Xbox, která vykresluje velmi temný svět s nadprůměrnou koncentrací žigulíků a antropomorfizovaných hlodavců. Ti jsou verzí lidí ve své unuděné každodennosti. Ze svého štětinatého převleku se dokážou vyvléci jen v jedné chvíli.
A asi není překvapením, že to je při hraní na Xboxu. V tu chvíli se mění i vzhledově v běžné lidi a platí to i pro hlavního hrdinu Horatia, pro kterého je jinak kolečko „do práce – práce – z práce“ ubíjející, podobně jako pro většinu postav kolem něj.
Při pohledu na propracovaný fantaskní svět diváka napadne, že se na vizuálu musela vyřádit umělá inteligence. Tisková zpráva o jejím využití nicméně nemluví a jméno režiséra značí, že tady se uplatnila i poctivá filmařina a VFX efekty. Natáčení totiž vedl jeden z nejuznávanějších hollywoodských režisérů, David Fincher. Za kreativou stojí agentura Droga 5 a za vizuálními efekty britské studio 1920.vfx.
Scény byly natočeny s živými herci a VFX efekty na ně poté nabalily zvířecí podobu. Fincher je vyhlášený ponurými snímky, ze kterých kape temnota a někdy i krev. Mezi jeho nejslavnější filmy patří Klub rváčů nebo o sériových vrazích pojednávající thrillery Sedm a Zodiac. V tomto ohledu se tak držel zpátky. Přesto je 90 % stopáže dosti znepokojivých. Název spotu „Wake Up“ jen dokresluje každodenní realitu jako ponuré žití, ze kterého se můžete probudit do světa čiré herní radosti právě s Xboxem.
Kreativní ředitel v Droga 5, Tres Colacion, uvedl v tiskové zprávě:
„Když jsem vyrůstal, připadala mi herní reklama jako chyba v matrixu, něco upřímného v moři podvodů. 'Wake Up' je o oživení této tradice a obnovení tohoto dialogu. V Davidu Fincherovi jsme našli spolupracovníka, který nejenže definoval generaci filmařů, ale co je důležitější, sdílí tento záměr a je schopný se mu oddat se vzácnou péčí. Doufáme, že stejně jako velká herní díla minulosti i naše poselství najde někoho, kdo zírá do prázdna, a otřese jím."
Z našeho pohledu je čekat 80 vteřin na pointu v době rychlého obsahu sociálních sítí poněkud odvážné. Možná je ale nastavení zrcadla realitě, v níž je posledním slovem roku dle Oxford University „brain rot“, právě to, co potřebujeme.
Kam dál?
Herní konzole od Microsoftu dokáže nabídnout více než vytržení z chmurného bdění. Jedna z minulých kampaní Xboxu ukazuje, jak může hraní zásadně obohatit i naše sny.