Říjnové volby na sociálních sítích: ANO lídrem Facebooku, TOP 09 nejaktivnější na Twitteru
Jak aktivní byly před říjnovými komunálními a senátními volbami české politické strany? Na to odpovídá studie výkonnostní agentury Performics vycházející z jejího nástroje SocialTools. Ta pokrývá aktivitu klíčových politických stran v období mezi 1. 9. do 19. 10. 2014. Králem na Facebooku je jednoznačně hnutí ANO. Tradiční polické strany TOP 09, ODS, Strana svobodných občanů a ČSSD byly naopak aktivní na Twitteru, kde ANO nekomunikovalo vůbec.
Na Facebooku bylo během komunálních a senátních voleb nejvíce aktivní hnutí ANO, které právě během října předstihlo co do počtu fanoušků stránky TOP 09, které byly dlouhou dobu lídrem. ANO v době voleb získalo více než 10 tisíc nových fanoušků, TOP 09 necelých 5,5 tisíce.
Počty fanoušků politických stran ke dni 19. 10. 2014
Zdroj: Performics
Nejvíce příspěvků denně přidávalo ANO
Nejvíce příspěvků denně ve sledovaném období (od 1. 9. do 19. 10.) přidávalo hnutí ANO, a to v průměru více než 12, průměrně téměř 4 příspěvky denně pak publikovala ODS, následovaná KDU-ČSL, ČSSD a Stranou zelených. Celkově byly strany nejaktivnější v průběhu samotných voleb. TOP 09 byla z hlediska aktivity s 1,63 příspěvků za den třetí nejhorší od konce, přičemž za ní zůstávala už jen KSČM a Starostové a nezávislí. Vzhledem k tomu, že mezi těmito subjekty a TOP 09 je propast téměř 95 tisíc fanoušků, lze počínání TOPky považovat za nevyužitou příležitost, která silně kontrastuje právě s aktivitou ANO i tím, že ANO využívalo například formát Facebook videí k propagaci svých volebních spotů.
Průměrný počet příspěvků politických stran na Facebooku v období od 1. 9. do 19. 10. 2014
Zdroj: Performics
Počty příspěvků v období od 1. 9. do 19. 10. 2014
Zdroj: Performics
Jiná situace panuje na Twitteru – ANO ho ignorovalo
„Během sledovaného období hnutí ANO Twitter ignorovalo a soustředilo se výhradně na Facebook," říká Olga Szélesová, Social Media Supervisor z agentury Performics. Velmi aktivní byly ČSSD, TOP 09, ODS a Strana svobodných občanů.
Nejvíce tweetů strany umísťovaly v termínech voleb – viz graf níže.
Počty tweetů v období od 1. 9. do 19. 10. 2014
Zdroj: Performics
Nejvíce followerů má TOP 09
Nejvíce followerů (stoupenců) na Twitteru má TOP 09 (více než 7000), následuje ODS (více než 5000), Strana svobodných občanů, Piráti a Strana zelených mají všichni kolem 4000 stoupenců. ČSSD pak necelé 3000.
Počet followerů (stoupenců) politických stran na Twitteru (k 19. 10. 2014)
Zdroj: Performics
Nejvíce na Twitteru publikovaly ČSSD a ODS
ČSSD a ODS publikovaly v období od 1. září do 19. října v průměru 6 tweetů denně.
Průměrný počet tweetů politických stran v období od 1. 9. do 19. 10. 2014
Zdroj: Performics
Bez analýzy obsahu či engagementu jednotlivých příspěvků lze na základě těchto dat hodnotit primárně jen aktivitu a „snahu" jednotlivých stran. ANO se rozhodlo soustředit na Facebook jako na kanál s největším zásahem a úplně ignorovat Twitter. TOP 09 měla naopak více tweetů než příspěvků na FB denně. Vzhledem k rozsahu její fanouškovské báze, která byla i po velkou část volebního klání nejvyšší ze všech politických stran, to lze hodnotit jednoznačně jako promarněnou příležitost.
Zdroj dat: Performics