Rozumí lidé z PR novinářům? V mnohém vůbec ne
Mezitím, jak vnímají svět PR profesionálové, a tím, jak ho vnímají zástupci médií, je docela velký rozdíl. Ukázala to studie PRESSfeed 2012 Online Newsroom and Digital Media Relations Survey. Tento nesoulad je samozřejmě nepatřičný. Lidé z PR se snaží do médií prosadit svoje zprávy a měli by je zasílat novinářům v takové podobě, jež pro ně bude nejužitečnější.
Dle studie oceňuje 80 procent novinářů a bloggerů snadný přístup k fotografiím, které může okamžitě použít. Fotografie dle nich výrazně zvyšují šanci, že bude tisková zpráva použita. Naproti tomu jen 57 procent píáristů pravidelně fotografie ke svým tiskovým zprávám přidává a nabízí také přístup k fotogaleriím.
75 procent novinářů by ocenilo od zástupců PR video obsah. To souvisí rozhodně s údajem, že webové stránky médií využívají z 30 procent externě produkovaný video obsah – oproti minulému roku to je nárůst o 20 procentních bodů. Celých 86 procent online stránek médií pak používá video.
Pohled na druhou stranu barikády ale říká, že zpovídaní PR profesionálové považovali video jako důležitou součást jejich servisu pro novináře jen z 38 procent. Průzkum newsroom sekcí jejich stránek pak ukázal, že se v nich video galerie nacházela jen v 35 procentech případů.
Výmluvné je i srovnání přístupu k poskytování embedovaných kódů pro videa - tedy těch, které umožní umístit konkrétní video na stránky a dovolí čtenáři jejich přehrání v rámci daného článku. Vyžaduje je 76 procent zástupců médií, poskytuje je jen 28 procent zpovídaných zástupců PR.
Komentář k využívání videa mezi PR profesionály na českém trhu poskytla místopředsedkyně PR Klubu, Alžběta Pavlínová: „PR agentury v ČR obecně s videem příliš nepracují. Zpravidla mají zaběhnutý systém fungování a svoji práci staví často především na dobrých a dlouhodobých kontaktech v médiích než na kvalitě podkladů. To není zcela špatně! Naopak. Problém, který to však může způsobit, je jakási zakrnělost agentur, konzervativnost, nízká schopnost inovovat a přizpůsobovat se měnícímu mediálnímu trhu. Na druhou stranu nemůžeme všechnu vinu dávat pouze PR agenturám jako dodavatelům, ale také klientům, jimž se často nechce platit za tvorbu dalšího obsahu (ať už video, nebo infografika). Pořád jsme bohužel ještě v situaci, kdy mnoho klientů vnímá PR jako levnou formu reklamy. Někdy tak dochází k situaci, kdy PR agentura klientovi sdělí, že by bylo skvělé k určitému tématu natočit video. Po nastínění dodatečných nákladů na jeho produkci se ale klient obvykle spokojí s „klasickou cestou“."
Problémem tak nemusí být ani to, že by PR agentury něco nechtěly dělat. V mnohém to nedělají proto, že jim na tvorbu vizuálně atraktivního obsahu nejsou dány finanční prostředky. V situaci, kdy klient zvolí levnější variantu, která „vždy stačila“, tak může docházet k nárůstu propasti mezi požadavky médií dneška a PR agentur. Máte zkušenost s tímto tématem z pozice zástupců PR nebo médií? Podělte se o ni s námi.
Níže naleznete přehlednou infografiku výzkumu i odkaz k jeho stažení v plném rozsahu.
Zdroj: PRESSfeed 2012 Online Newsroom and Digital Media Relations Survey