Škoda Auto nechce sponzorovat hokejový šampionát v Bělorusku

18. 1. 2021 | Petr Michl
Na znak „škodovky“ ve středovém kruhu zápasů MS v hokeji jsme si už zvykli. Pokud bude letos šampionát konán v Lukašenkově Bělorusku, odstoupí automobilka po 28 letech z pozice hlavního partnera vrcholné akce IIHF.


Zdroj: Škoda Auto, skoda.storyboard.com


Na to spojení jsme si už zvykli. Středový kruh při utkání na hokejovém mistroství světa je vyzdoben znakem automobilky Škoda a její aktuální vybrané modely jsou také během přenosů z utkání vidět v ochozech v jednotlivých rozích stadionů. Partnerství mezi českou značkou a Mezinárodní federací ledního hokeje (IIHF) trvá už 28 let, umístění aktuálního ročníku šampionátu v Bělorusku má ale potenciál tuto „šňůru“ přerušit.

Mistrovství světa v ledním hokeji IIHF 2021 se mělo na přelomu května a června odehrávat zároveň ve dvou pořadatelských zemích: Lotyšsku a Bělorusku. Druhá jmenovaná země přitom představuje pro Škoda Auto problém. V sobotu 16. ledna značka uvedla:

Hrdým partnerem mistrovství světa jsme už 28 let. Zároveň ale důsledně dodržujeme a prosazujeme všechna lidská práva. Proto Škoda Auto odstoupí z pozice sponzora MS v ledním hokeji IIHF 2021, pokud bude Bělorusko potvrzeno jako jeho spolupořadatel.“ 

Škoda Auto tím pochopitelně naráží na to, že loňské prezidentské volby v Bělorusku byly dle mnohých pozorovatelů nedemokratické a tento názor především sdílí statisíce lidí, které začaly proti zfalšovaným volbám a samotnému autoritářskému režimu protestovat v ulicích. Světová média informovala opakovaně o násilném rozhánění demonstrací a zatýkání významných odpůrců režimu i bezejmenných tváří z ulice účastnících se protestů. Mimo jiné o brutalitě běloruského státu při potlačování protestů a režimního disentu jako takového mluví například Rada OSN pro lidská práva.

Proti společnému pořadatelství se vyslovilo Lotyšsko. Bělorusko ujišťuje, že zvládne pořádat šampionát samo, ale IIHF je pod tlakem dalších členských států. Dalším možný vývojem bez Běloruska je pořádání šampionátu v jiné zemi, přičemž se mluví o Dánsku nebo Slovensku. Upřímně ale pořadatelství v době, kdy není jisté, že bude v hledišti jediný divák, není pro mnoho zemí atraktivní.

Je tak klidně možné, že po zrušení loňského hokejového mistrovství světa ve Švýcarsku kvůli pandemii nemoci Covid-19 nastane to samé i v roce 2021, jen se k uvedené příčině letos přidají i politické důvody. Toto gesto Škoda Auto, ale i jiných zemí, není prázdné. Velké sportovní události fungující zejména jako prostředek posílení mezinárodního statusu pořadatelské země a legitimizace v něm panujícího režimu jsou v několika posledních dekádách velmi časté. Mluvit můžeme o Letních olympijských hrách v Pekingu v roce 2008 a vlastně i o opakování té samé události plánované na rok 2022, ale také o světových šampionátech ve fotbale — o tom posledním v roce 2018 v Rusku i příštím v roce 2022 v Kataru.  

Pozice morality převyšující ekonomické zájmy je obtížná obvykle i pro státy. O to cennější je gesto jako to od „škodovky“ u firem, jejichž primárním zájmem je z logiky věci zisk. Slovo hlavního sponzora totiž může mít zásadní dopad i na další postup IIHF.

A ve výsledku to může mít také pozitivní vliv na reputaci Škoda Auto. Její prohlášení kvitoval i ministr zahraničí Tomáš Petříček, který uvedl, že „nejlepší reklama je mít pověst slušných lidí“.

Edit: Po vydání tohoto článku IIHF oznámila, že šampionát se v Bělorusku konat skutečně nebude. 

To jen potvrzuje, že morální postoj Škoda Auto se vyplatil. 

 

Štítky dokumentu: Budování značky
Sdílejte tento článek:
Podobné články: