Slovenský volební bizár vykradl nápad z Izraele
Slovensko čekají poslední únorový den příštího roku parlamentní volby. Ostrá kampaň se ale již rozjela. Nejsilnější strana posledních mnoha let SMER přišla s videospotem, který pořádně rozvířil tamní vody. Představuje totiž politické soupeře jako malé děti, rozdává celou řadu podpásovek a k tomu jde o do puntíku okopírovaný koncept.
Předseda strany SMER, Robert Fico, ve videu s názvem „Aj vám pripomína slovenská opozícia škôlku?“ vystupuje jako jediný dospělý peskující ve školce malé děti, které oslovuje jmény opozičních lídrů. V náznacích kritizuje Miroslava Beblavého (Spolu) za to, že zůstal ve straně SDKÚ po kauze Gorila, Andreje Kisku (Za ľudí) za obchody s pozemky, Igora Matoviče (OĽaNO) za lži, Aloise Hlinu (KDH) za to, že se ohání křížem, Richarda Sulíka (SaS) a Borise Kollára (Sme rodina) za styky s Marianem Kočnerem, údajným osnovatelem vraždy novináře Jána Kuciaka.
Poslední jmenovaný případ je zvláštní z faktického hlediska. Fico byl totiž sám nucen odstoupit z pozice premiéra po celonárodních protestech, které vznikly po smrti novináře Jána Kuciaka. V mnohém, protože byl brán jako symbol provázánosti politické moci s podsvětím. V uniklých odposleších se navíc Marian Kočner chlubil, že mu Fico sliboval „svatý klid“ od vyšetřování jeho ekonomické kriminality.
V etické rovině je pak nejspornější asi Ficovo vypořádání se s vůdcem strany Progresívne Slovensko. „Miško Truban, to ako vyzeráš? To sa nehanbíš prísť takto ráno do škôlky zhulený?“ ptá seve spotu chlapce, který si potáhne z obřího jointu.
Účel světí prostředky
Poselství spotu je jasné. Fico (a SMER) se staví do role velkého hráče, ostatní jsou jen malé děti, žádní vážní soupeři. Z dětské besídky vypadli jen předsedové koaličních partnerů a z nějakého důvodu také Marian Kotleba. Přijetí spotu je značně polarizované, jako utvrzení pro voliče SMERu funguje ovšem skvěle. Minimálně tedy dle stovek komentářů pod videem na Facebooku.
Efektivnost tohoto přístupu potvrzuje i hlavní analytik Institutu politického marketingu, Marek Chytráček. „Spot si jistě najde mnoho kritiků, na potenciální voliče SMERu by ale měl fungovat. Robert Fico dlouhodobě velmi dobře pracuje se svými voliči, proto se u nich i přes řadu kauz stále těší velké popularitě,“ říká a dodává:
„Spot je zapamatovatelný, kontroverzní (takže se o něm bude mluvit a dostane se k velkému množství lidí) a do jisté míry hraje na emoce, což je velmi důležité. Z pohledu SMERu a Roberta Fica se tedy jedná o efektivní koncept.“
Jinou otázkou je pak etický aspekt věci.
Je vhodné využívat dětské herce, kteří nedokážou dohlédnout, co vlastně představují a jak bude jejich výkon využit?
Je normální zobrazovat v tomto kontextu křesťanského politika jako někoho bijícího ostatní po zádech krucifixem?
A jak moc je v pořádku zobrazovat malé dítě užívající si drogu v podobě jointa marihuany?
Při snaze odpovědět na tyto otázky narazíme nutně na individuální hranice morálky a etiky. Nejde o věc nijak postižitelnou. Podobně jako v Česku se tamní Rada pre reklamu nezabývá politickým marketingem. Její etický kodex se dotýká jen propagace produktů či služeb. Věci, které by v běžné komerční komunikaci skončily snadno s žalobou například za nekalou soutěž, jsou v politické reklamě akceptovány.
Takto je spot pouze na Facebooku v náhledu zakryt jako „citlivý materiál“, pravděpodobně právě kvůli zmíněné atrapě jointu v dětských rukách. Marek Chytráček dodává:
„Samozřejmě se pohybujeme na hraně etiky a to hned v několika rovinách. Spot je založen na velmi osobních útocích a skrytých narážkách. Navíc jsou do něj významně zapojeny děti, které nemohou mít tušení o tom, v čemu vystupují. Z lidského ani profesionálního hlediska by toto nemělo být přijatelné.“
Copyright na kontroverzi
Dalším sporným prvkem daného spotu je to, že jde o plné vykradení samotného konceptu. Přišla s ním totiž izraelská strana Likud v rámci volební kampaně z roku 2015. Své soupeře dával do latě její předseda Benjamin Netanjahu.
Podívejte se na to ve videu níže.