Smartphony uvězněné v blocích ledu varovaly před klimatickou krizí
Zdroj: 2degrees
Změna klimatu je výzvou, s níž se musíme vyrovnat. Nebo ještě lépe se ji snažit odvrátit alespoň do té míry, abychom co nejvíce předešli negativním důsledkům ohrožujícím lidský život na Zemi. To bylo i poselstvím ledové sochy s názvem „Answer the call“ („Odpověz na volání“) instalované loni v prosinci na náměstí Takutai v Aucklandu.
Tři metry vysoká instalace vyrobená z 2500 litrů dešťové vody byla složena ze 49 průhledných bloků, v nichž vytrvale zvonily mobilní telefony. S uměleckým dílem s ekologickým poselstvím přišla společnost 2degrees. Za samotnou realizací pak stojí agentura TBWA\New Zealand.
Průkopnický závazek vůči klimatu
Proč v ledu zvoní mobily? Symbolizují volání Země, na které nikdo neodpovídá. Zároveň jsou spojené s 2degrees, jež je mobilním operátorem a poskytovatelem internetového připojení.
A takovéto gesto si může tato společnost dovolit i proto, že sama něco dělá. Její závazek zahrnuje 90% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2040, doplněné investicemi do kompenzačních iniciativ pro zbývajících 10 %. Nejde přitom o prázdnou deklaraci. Realističnost jejího cíle uhlíkové neutrality (a to, že k jejímu naplnění směřuje) byla ověřena iniciativou SBTi (Science Based Targets).
Mezi její dílčí cíle patří přechod na 100% obnovitelné zdroje energie do roku 2030, energetická optimalizace datových center a sítí 5G, elektrifikace vozového parku a také integrace kritérií udržitelnosti do procesů výběru dodavatelů.
Výzva k akci a zamyšlení
Kolemjdoucí byli přímo vyzýváni k tomu, aby se tanoucího ledu dotkli. Informace o klimatické krizi i přístupu 2degrees pak mohli získat po naskenování QR kódu. Socha symbolizovala alarmující rychlost, s jakou mizí led po celém světě, zejména v Antarktidě a Grónsku, kde ročně tají miliardy tun. Rozpadat se přitom začala už během prvního dne instalace.
Kreativní ředitel TBWA\New Zealand, Shane Bradnick, ke kampani v tiskové zprávě uvedl:
„V posledních letech jsme byli svědky toho, že řada podniků od svých čistě nulových cílů (myšleno uhlíkově neutrálních, pozn. red.) ustoupila, a tato instalace měla lidi zastavit a přimět je přemýšlet o kruté realitě klimatických změn a o tom, že je třeba, aby novozélandské podniky na tuto výzvu znovu reagovaly. Answer the Call je odvážná, fyzická připomínka toho, že klimatická krize se děje a je na nás všech, abychom jednali, než bude pozdě…“
Socha byla pečlivě navržena tak, aby její tvorba nebyla spojena s přílišnou zátěží životního prostředí. Byla ze shromážděné dešťové vody a mobilní telefony jsou po rozpuštění ledu znovu použitelné. Cílem bylo spojit vizuální dopad a odpovědnost vůči životnímu prostředí – a to se skutečně povedlo. Společnost 2degrees tímto dílem ukázala, že plnění klimatických cílů není jen na dohodách států, ale zejména na každodenní praxi, včetně přístupu firem.
Zdroj: 2degrees