Smartphony uvězněné v blocích ledu varovaly před klimatickou krizí

28. 1. 2025 | Petr Michl
49 bloků ledu se pomalu rozpouští a v nich neustále zvoní mobilní telefony — tak vypadala umělecká instalace „Answer the call“ telekomunikační společnosti 2degrees na Novém Zélandu. Ta se jí rozhodla upozornit na nutnost akce proti klimatické krizi. Sama přejde pouze na elektřinu z obnovitelných zdrojů do 5 let.


Zdroj: 2degrees

Změna klimatu je výzvou, s níž se musíme vyrovnat. Nebo ještě lépe se ji snažit odvrátit alespoň do té míry, abychom co nejvíce předešli negativním důsledkům ohrožujícím lidský život na Zemi. To bylo i poselstvím ledové sochy s názvem „Answer the call(„Odpověz na volání“) instalované loni v prosinci na náměstí Takutai v Aucklandu.

Tři metry vysoká instalace vyrobená z 2500 litrů dešťové vody byla složena ze 49 průhledných bloků, v nichž vytrvale zvonily mobilní telefony. S uměleckým dílem s ekologickým poselstvím přišla společnost 2degrees. Za samotnou realizací pak stojí agentura TBWA\New Zealand.

Průkopnický závazek vůči klimatu

Proč v ledu zvoní mobily? Symbolizují volání Země, na které nikdo neodpovídá. Zároveň jsou spojené s 2degrees, jež je mobilním operátorem a poskytovatelem internetového připojení.

A takovéto gesto si může tato společnost dovolit i proto, že sama něco dělá. Její závazek zahrnuje 90% snížení emisí skleníkových plynů do roku 2040, doplněné investicemi do kompenzačních iniciativ pro zbývajících 10 %. Nejde přitom o prázdnou deklaraci. Realističnost jejího cíle uhlíkové neutrality (a to, že k jejímu naplnění směřuje) byla ověřena iniciativou SBTi (Science Based Targets)

Mezi její dílčí cíle patří přechod na 100% obnovitelné zdroje energie do roku 2030, energetická optimalizace datových center a sítí 5G, elektrifikace vozového parku a také integrace kritérií udržitelnosti do procesů výběru dodavatelů.


Zdroj: 2degrees

 

Výzva k akci a zamyšlení

Kolemjdoucí byli přímo vyzýváni k tomu, aby se tanoucího ledu dotkli. Informace o klimatické krizi i přístupu 2degrees pak mohli získat po naskenování QR kódu. Socha symbolizovala alarmující rychlost, s jakou mizí led po celém světě, zejména v Antarktidě a Grónsku, kde ročně tají miliardy tun. Rozpadat se přitom začala už během prvního dne instalace. 

Kreativní ředitel TBWA\New Zealand, Shane Bradnick, ke kampani v tiskové zprávě uvedl:

„V posledních letech jsme byli svědky toho, že řada podniků od svých čistě nulových cílů (myšleno uhlíkově neutrálních, pozn. red.) ustoupila, a tato instalace měla lidi zastavit a přimět je přemýšlet o kruté realitě klimatických změn a o tom, že je třeba, aby novozélandské podniky na tuto výzvu znovu reagovaly. Answer the Call je odvážná, fyzická připomínka toho, že klimatická krize se děje a je na nás všech, abychom jednali, než bude pozdě…“

Socha byla pečlivě navržena tak, aby její tvorba nebyla spojena s přílišnou zátěží životního prostředí. Byla ze shromážděné dešťové vody a mobilní telefony jsou po rozpuštění ledu znovu použitelné. Cílem bylo spojit vizuální dopad a odpovědnost vůči životnímu prostředí – a to se skutečně povedlo. Společnost 2degrees tímto dílem ukázala, že plnění klimatických cílů není jen na dohodách států, ale zejména na každodenní praxi, včetně přístupu firem.


Zdroj: 2degrees

Štítky dokumentu: Formy PR Kreativní inspirace

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: