Sňatek Facebooku a WhatsAppu rok poté. Stálo to za 19 miliard?

24. 2. 2015 | Škvařil Dan
O kolik jsme po roce chytřejší ohledně devatenácti miliardového nákupu společnosti, která nenabízí prakticky žádnou možnost zpeněžení?

Facebook před rokem utratil za akvizici WhatsAppu 19 miliard dolarů. Tehdy to mnozí odborníci považovali za značně přemrštěnou částku, nyní se ale zdá, že dobře odhadnul budoucí hodnotu mobilní aplikace, stejně jako se mu to povedlo při nákupu Instagramu. Tvrdí to alespoň Josh Constine ve své analýze pro Techcrunch.

Rok uplynul, ale otázka zůstává stejná. Jak zpeněžit potenciál chatovací aplikace, kterou dnes používá 700 miliónů uživatelů? Pokud bychom jej měli brát za slovo, CEO Facebooku Mark Zuckerberg již před rokem slíbil, že WhatsApp zůstane ušetřen od reklam. „Naše strategie na několik dalších let je soustředit se na růst a na propojování všech lidí ve světě,“ uvedl. 


Možná, že až se budou počty uživatelů uvádět v miliardách místo ve stamiliónech, situace se změní. Dosud se ale o nic takového Facebook ještě nepokusil. A otázka, jakým způsobem začne těžit z aplikací pro zasílání zpráv, zůstává zatím nezodpovězena: „Osobně si nemyslím, že reklamy jsou správným způsobem, jak zpeněžit chatování,“ vyjádřil se tehdy Zuckerberg.

Je pravda, že reklamy v aplikacích pro zprávy by vypadaly jak pěst na oko. Nabízí se ale i jiná řešení. Asijské společnosti již integrují do chatovacích aplikací možnosti, jak nakoupit zboží, objednat si lístek do kina, splatit dluh kamarádům, zavolat taxi a mnoho dalších funkcí.


A Asie v tom nezůstává sama. Snapchat, velký rival Facebooku zavedl Snapcash, přes který lze rychle posílat peníze přátelům. Nedávno navíc zavedl funkci Discover, tipy na mediální obsah obsahující také reklamy. Snapchat, který se u nás ještě příliš nezabydlel, ovládl téměř pětinu amerických uživatelů sociálních sítí a rychle se z něj stává silný rival Facebooku. Ten se pokoušel Snapchat koupit za 3 miliardy dolarů, byl však odmítnut. Dnes se hodnota Snapchatu údajně pohybuje kolem závratných 20 miliard dolarů.

Snapchat ovšem není chatovací aplikací číslo jedna. Tou je stále WhatsApp, s počtem 700 miliónů aktivních uživatelů za měsíc, což je o 200 miliónů víc, než má Facebook Messenger. Záhy po loňském prodeji se sice mnozí obávali, že lidé přestanou WhatsApp využívat, to se ovšem nepotvrdilo a za loňský rok přibylo 250 miliónů co do počtu měsíčních uživatelů. Totéž platilo i pro Instagram, kde tento počet vzrostl od prodeje Facebooku z 30 miliónů na 300.

Zřejmé ovšem je, že Facebook nákupem WhatsAppu získal v první řadě klid. Tím, že předehnal svou konkurenci, a to především Google, si zajistil dominanci nad světem jednoduchých zpráv. Uvidí se, jak s ní časem naloží.

Zdroj: Techcrunch

Štítky dokumentu: Facebook Komentář

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: