Soud rozhodl. Alza se musí omluvit srovnávači Heureka za tvrzení, že je rizikový pro e-shopy. Má ukončit i web BezHeureky.cz
V květnu 2016 pro největšího prodejce elektroniky Alza.cz přetekl pohár trpělivosti a opustil Heureku. A to rozhodně ne potichu a zadním vchodem. Zároveň spustil web BezHeureky.cz, který uváděl důvody, proč je údajně pro e-shopy nevýhodné služby Heureky využívat. Nyní se musí Heurece omluvit a zmíněný portál ukončit.
Rozhodl tak zatím nepravomocně Městský soud v Praze, Alza.cz se odvolala. Informoval o tom deník E15.
V roce 2016 přišlo rozhodnutí Alzy poté, co se Heureka stala součástí skupiny Rockaway. Do ní patří i skupina Mall Group zahrnující Mall.cz a jeho zahraniční pobočky, CZC.cz, e-shopy skupiny Vivantis a další. Alze ve zkratce vadilo, že díky svému majiteli nemůže jít o nezávislý srovnávač. Zároveň byl kritizován i rozsah dat, které musí e-shopy na Heurece srovnávači posílat, s jistým podezřením, že by se mohla hodit například Mall Group. Portál BezHeureky.cz již není v provozu. V roce 2016 jsme se ovšem tématu věnovali v obsáhlém článku a na něm uvedené argumenty jsme zachytili. Můžete si je projít níže.
Zdroj: BezHeureky.cz
S Alzou tehdy z Heureky odcházel i prodejce Spokojený Pes. Jeho majitelka Soňa Fialková tehdy pro Marketing Journal toto rozhodnutí objasnila takto: „Diskutabilní bylo už i spojení Heureky a Mall.cz. Spojení s Rockaway celý problém zásadně prohloubilo. Doufali jsme celou dobu, že antimonopolní úřad spojení neschválí. Již před několika měsíci jsme z našeho e-shopu odstranili Heureka widget s hodnocením a přestali využívat Heureka košík. Když ÚOHS zveřejnil své rozhodnutí a vzhledem k tomu, že nepovažuji podmínky ÚOHS za dostatečné a v podstatě zbytečné, bylo pro nás jednoznačné, že se k Alze připojíme a přestaneme Heurece posílat jakákoliv data o objednávkách. Díky tomu jsme během pár hodin přišli o certifikát Ověřeno zákazníky, kde máme přes 16 tisíc recenzí od zákazníků… Stěžovat si na problematické spojení Heureky s Rockaway a neodejít by bylo pokrytecké."
Ke dvěma jmenovaným se přidaly i další e-shopy, nejde ale mluvit o nějakém exodu, který by uvrhl srovnávač Heureka.cz do pozice přehlíženého otloukánka. Je na českém trhu v daném segmentu nejsilnějším hráčem a jeho podmínky proto některým nepřijdou košer. Většina e-shopů je akceptuje, protože pro ně obchodně Heureka funguje a nechtějí riskovat, že by ji jako zdroj objednávek nemusely nahradit.
Více pohledů na oprávněnost argumentů Alzy od e-shopů, jako jsou Kytary.cz nebo Růžový Slon, si můžete přečíst v článku Jde přežít bez Heureky? Jak se na výtky Alza.cz dívají další české e-shopy..