Nike vyhrál Grand Prix na Cannes Lions za posprejování zdí São Paula svými Air Maxy
Cenu Grand Prix v kategorii Media Lions si z Cannes letos odnáší značka Nike za svou kampaň Air Max Graffiti Stores. Kampaň vytvořená agenturou AKQA za účelem podpory prodeje nové kolekce Air Maxů na brazilském trhu si získala porotu nejen pro svou kreativitu, ale také pro kulturní insight a originální zapojení lokálních komunit.
Značka Nike, která se cítí být součástí street artového světa, totiž „obula” své nejnovější modely tenisek na nohy těm, kteří ulice reprezentují nejvíce – graffiti postavičkám na zdech São Paula. Díky rukám šikovných sprejerů z místní street artové komunity InstaGraffiti se tak stávající malůvky na zdech největšího brazilského města dočkaly vylepšení v podobě obřích barevných tenisek, a staly se tak originálními reklamami na novou kolekci Air Maxů.
Každý milovník tenisek, kterému se nové obutí graffiti postav líbilo, pak měl navíc možnost si prostřednictvím využití služby geolokace odemknout na webových stránkách Nike předprodej těch samých Air Maxů a boty si online zakoupit.
Originální nápad se však nezamlouval guvernérovi města, podle kterého sprejování představuje ničení kulturního dědictví, a nechal více než tisícovku graffiti ze zdí města odstranit. Značka se však ani toho nezalekla a pomohla znovu vytvořit šest ze dříve přemalovaných postav s dalšími kousky bot z nové kolekce. A vyplatilo se jí to. Kampaň zvedla prodej Airmaxů o 33 %, návštěvnost stránek se zvýšila o 22 % a dosah na sociálních sítích byl 80 milionů uživatelů.
Výkonný kreativní ředitel AKQA, Diego Machado, ve svém prohlášení uvedl:
„Vždy hledáme nové způsoby, jak propojit lidi se značkami. Tento projekt ukazuje, jak se dá uplatnit kreativita při nabourávání zavedeného systému. Jsme vděčni týmu Nike Brazil za to, že se nebál podpořit rebelující myšlenku, která podle nás skutečně koresponduje s duchem ikonických Air Maxů.”
Podle prezidentky poroty Media Lions, Karen Blackett, se jedná o brilantní dílo, které se zapojilo do místní kultury a chytře propojilo venkovní svět s digitálními médii. „Líbilo se nám to, že se kampaň stala součástí kultury města,“ dodala Karen Blackett. „Pro značky je výhodné používat influencery. Toto je ale skvělý příklad toho, když značka skutečně proniká do městské kultury a využívá ji způsobem, který prospívá nejen značce, ale také městu.”
Zdroje: adobomagazine.com, contagious.com, thedrum.com