Studie E-commerce 2012: 90 % českých internetových uživatelů již nakupuje online
Zkušenosti s online nákupem má již 90 % uživatelů internetu v ČR, tedy o 6 % více než před dvěma lety. Nejznámějšími portály z oblasti e-commerce jsou mezi českými internetovými uživateli Aukro.cz, Heureka.cz, Alza.cz a Slevomat.cz. Uživatelé z ČR nakupují online nejčastěji v e-shopech, které použily již tři čtvrtiny respondentů. Více než polovina uživatelů již někdy vyzkoušela srovnávač cen a téměř třetina slevový portál. Tyto výsledky přináší nejnovější studie E-commerce od společnosti Gemius, která prezentuje názory českých internetových uživatelů na online nakupování.
Studie E-commerce 2012 se zaměřila na několik oblastí trhu s elektronickou komercí v ČR, například: názory českých internetových uživatelů na nakupování v e-shopech a na slevových portálech, využití srovnávačů cen, nákup přes mobilní telefon, problémy při nakupování na internetu či znalost QR kódů.
Výsledky studie potvrzují, že uživatelé internetu nakupují online nejen proto, aby ušetřili peníze, ale také proto, že online služby jsou dostupné kdykoliv a nabízí doručení zboží domů, což jim pomůže ušetřit čas. Pokud se jedná o výběr služby, prostřednictvím které se uživatelé rozhodnou nakoupit na internetu, tak většina uživatelů (téměř dvě třetiny) nejdříve porovnává nabídky různých obchodů a následně si vybírá tu nejlepší z nich. Oproti tomu 18 % českých internetových uživatelů vždy nakupuje ve stejném e-shopu. Toto poměrně vysoké procento uživatelů svědčí o tom, že pokud nějaká služba zákazníkům vyhovuje a splňuje jejich požadavky, tak se k ní budou rádi vracet.
Počet českých internetových uživatelů, kteří použili jednotlivé typy služeb e-commerce, Zdroj: E-commerce 2012, gemiusReport, Gemius, 06.2012.
Lídry trhu e-commerce jsou podle výsledků E-commerce 2012: aukční portál Aukro.cz, který uvedlo v dotazníku jako první odpověď (spontánní povědomí) nejvíce respondentů (10,3 %), srovnávač cen Heureka.cz (8,5 % respondentů), internetový obchod Alza.cz (3,3 %) a slevový portál Slevomat.cz (2,6 %). Zajímavé je, že každý z těchto webů patří do jiné kategorie služeb a tak se mezi čtyři nejpopulárnější služby e-commerce zařadila internetová aukce, internetový obchod, srovnávač cen a slevový server. Z výsledků studie E-commerce 2012 je zřejmé, že povědomí českých internetových uživatelů o slevových portálech je poměrně vysoké. Již více než tři čtvrtiny uživatelů znají alespoň jeden portál s nabídkou skupinových slev.
Podle výsledků studie E-commerce velká část internetových uživatelů začne něco na internetu nakupovat, ale nakonec se rozhodne od svého záměru ustoupit a to z mnoha důvodů. Téměř tři čtvrtiny českých internetových uživatelů již někdy alespoň jednou nedokončily nákup přes internet. Pouze 13 % respondentů vždy dokončilo zahájený nákup.
Již jste někdy plánoval/a nákup zboží online a pak jste od svého záměru upustil/a? Zdroj: E-commerce 2012, gemiusReport, Gemius, 06.2012.
E-commerce 2012 se také zabývá otázkou, na jaké nejčastější problémy narazili internetoví uživatelé při nákupu či vyhledávání zboží prostřednictvím jednotlivých služeb e-commerce (e-shopů, srovnávačů cen a slevových serverů/agregátorů slev). Při nákupu v e-shopech nejvíce vadila internetovým uživatelům dlouhá doba doručení zboží. Uvedlo ji 18 % respondentů, kteří již někdy nakupovali v e-shopech. Oproti tomu při nákupu prostřednictvím slevových portálů a agregátorů slev to byl nedostatek důležitých informací během nakupování (o obchodu, produktu, transakci atd.), který uvedlo 15 % respondentů.
Zdroj: E-commerce 2012, gemiusReport, Gemius, 06.2012, bezplatná a plná placená verze na ecommerce-studie.cz