Tamponová kniha přelstila daňové zákony. Odnesla si zlato ze soutěže The One Show

8. 7. 2020 | Gabriela Ditrichová, Petr Michl
Proč by se mělo v Německu platit za dámské hygienické pomůcky DPH 19 %, zatímco kaviár nebo knihy za sníženou sazbu 7 %? Kampaň upozorňující na tento paradox začala prodávat The Tampon Book, knihu plnou tamponů zdaněnou 7 %. V soutěži The One Show ovládla kategorii Creative Effectivity.

The One Show je jednou nejprestižnějších soutěží¨v oblasti reklamy, designu a digitálního marketingu. Již více než 40 let se jí účastní společnosti ze všech koutů světa a představují zde své nejlepší nápady. V kategorii Creative Effectiveness získala zlato kampaň The Tampon Book, za níž stojí agentura Scholz & Friends. Poukázala tak na problematiku týkající se vysokého zdanění základního spotřebního zboží, jako jsou třeba tampony. 

Tampony jako luxusní zboží, jejich DPH byla vyšší než na umělecká díla

Právě vysoká daň činí z tamponů luxusní zboží, které si ne každá žena může dovolit. A trápí to i výrobce dámských hygienických potřeb The Female Company.  Daň z přidané hodnoty, která se vztahuje mimo jiné na zmíněné tampony, činila v Německu 19 %. Přitom na jiné opravdu luxusní zboží, jako jsou např. kaviár nebo umělecká díla, je uvalena snížená daň ve výši 7 %.

Tato snížená daň se ale vztahuje také na knihy. A právě to přivedlo berlínskou agenturu Scholz & Friends k nápadu, jak obejít vysoké zdanění tamponů: zakomponovat je do knihy

Agentura pro The Female Company vytvořila 46-ti stránkovou knihu s názvem „Tamponová kniha: Kniha proti daňové diskriminaci”. V sobě ukrývá 15 organických tamponů, ale obsahuje také příběhy a ilustrace tématicky spojené s menstruací. Kniha vyšla již na jaře minulého roku a veškeré výtisky se prodaly během jediného dne. Více vysleduje následující video s případovou studií.

 

PR dopad kampaně pomohl ke změně legislativy

Německý startup the Female Company prodává organické hygienické produkty. Firma byla založena v roce 2018 dvěma ženami, které se snaží šířit osvětu a jejich heslo zní: „shameful products for shameless bodies”. V tomto případě nešlo ani tak o prodeje jako o vyvolání mediální pozornosti, která by dokázala vyvolat skutečnou změnu. 

To se povedlo znamenitě a svědčí o tom i dřívější oborová ocenění. Již před rokem kampaň vyhrála Grand Prix v PR kategorii na Cannes Lions.

Věříme, že Tamponová kniha je skvělým příkladem moderního způsobu komunikace. Kombinuje kreativitu a vztahy s veřejností,” uvedla tehdy předsedkyně poroty dané kategorie, Michelle Hutton.

Dle Michelle Hutton nejsou public relations kanálem, nýbrž jakýmsi řemeslem, které je čím dál tím důležitější nejen pro byznys, ale také pro značky i celou společnost.

Jako reakce na projekt vznikla petice požadující uvalení snížené daně na tampony. Získala více než 175 tisíc podpisů a do povědomí společnosti se již zapsala jako tamponová daň”. Především ale přispěla k reálné změně legislativy.

Sdílejte tento článek:
Podobné články: