Telefonická kampaň ČSSD - občané palce dolů, odborníci nahoru
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Jedna z novátorských myšlenek ČSSD, tedy zřízení call-centra a přímá komunikace s pražskými voliči pomocí pevných linek, se dočkala u občanů spíše vlažné reakce. To je logické, zejména s ohledem na tradiční pravicové založení pražského obyvatelstva, drobné přešlapy v podobě zařazení mobilních čísel do databáze nebo z počátku nepříliš atraktivní způsob komunikace.
Odbrorníci však kampaň vnímají odlišně.
"Z mého pohledu se ČSSD spíše podařilo přesvědčit své voliče, aby šli k volbám," míní komunikační specialistka Jana Nová. "Těch, kteří se na základě telefonátu rozhodnou pro ČSSD je pravděpodobně minimum." Na druhou stranu, jak dodává Nová, je třeba uvědomit si, že jeden podobně koncipovaný telefonát má v porovnání například s billboardem, letákem nebo internetovým bannerem několikanásobně vyšší účinnost.
Úspěšně kampaň dopadla také podle PR konzultanta Tadeáše Somla.
"Idea rozhodně není špatná, rozhodně je to smysluplnější tah než někdejší 'Klausův záznamník'," míní Soml. "Je si však třeba uvědomit, že se jednalo o premiérově využitý nástroj - proto logicky nemohlo vše fungovat, jak by mělo. Pokud se však telefonování voličům začne více využívat v praxi, dovedu si představit, že spokojenost lidí s ním poroste." Soml vidí hlavní vinu v apriori negativním vnímání telefonické kampaně zejména fakt, že lidé ji jako nástroj zejména pochybného marketingu. To by se podle něj však mělo v budoucnu změnit.
"Záleží na tom, jak často se budou uživatelé telefoních linek setkávat s nátlakovými kampaněmi v poměru k těm slušným," uzavírá Soml.