Tendenční témata médiím škodí více než "klasické" PR výstupy
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
Co je jedním z největších problémů současných médií ve vztahu ke komerční sféře? Podle odborníků se již nejedná o přímé využívání redakčního prostoru k propagaci produktu nebo služby formou PR výstupů, jak tomu bylo v minulosti, ale o mnohem sofistikovanější způsob. Tím je vytváření tendenčních témat, která se v médiích objevují stále častěji. Na problém upozornila švédská organizace "Čistá žurnalistika".
"Sílu tohoto nástroje jsme mohli vidět například loni, v době histerie okolo prasečí chřipky," píše se například ve zprávě, kterou Čistá žurnalisika uvolnila pro veřejnost. "Jednalo se o jasnou výhru agentur výrobců farmaceutik." Podobně se organizace staví i k ekologickým tématům nebo tématům z oblasti bezpečnosti.
"Největší nebezpečí přitom tkví v řetězové reakci, kterou je takto možné vyvolat. Ta přesahuje hranice nejen jednotlivých vydavatelských domů a mediatypů, ale také státních hranic," uvádí zpráva. "Navíc běžný čtenář není doposud vycvičen, aby tato témata sám identifikoval, obzvláště je-li jimi zasažen z vícero důvěryhodných zdrojů."
A jaká je ochrana? Překvapivě méně věřit masmédiím, více se zaměřit na posílení mezilidské komunikace a více věřit občanské žurnalistice a bloggerům. Tedy alespoň do té doby, dokud se vliv korporací nedostane ve větší míře i sem.