Knihobot startuje vyhledávač UlovKnihu.cz. Slibuje výběr z téměř 2 milionů starších knih ze všech antikvariátů
Zdroj: Knihobot
Najít kýženou starou knihu, ať se nachází v jakémkoli antikvariátu po republice, a mít možnost srovnat si její cenu ostatními nabídkami. Ale také výrazné zjednodušení nákupu titulů z druhé ruky a zcela noví zákazníci pro celý antikvární trh. To jsou hlavní cíle nového vyhledávače knížek UlovKnihu.cz, za kterým stojí největší online knižní second-hand Knihobot.cz. Pomoci chce celému trhu, především menším prodejcům, kterým zpropaguje nabídku a přivede nové klienty. Například tím, že umožní uživatelům nastavit „hlídacího psa” na zboží napříč všemi antikvariáty v republice.
Ulovknihu.cz sleduje knižní nabídku více než 160 českých antikvariátů a denně monitoruje více než 1,8 milionu titulů. Umožňuje tedy vyhledávat v obrovské antikvární nabídce. Skvělou funkcí je hlídání nedostupných knížek, které momentálně žádný z antikvariátů nenabízí – jakmile se kdekoliv po republice kniha objeví v nabídce, zájemce dostane upozornění e-mailem. Uživatelům zároveň umožňuje hledat v databázi prodejních cen a díky velkému množství údajů o prodaných knihách zjistit, kolik jejich vysněné tituly stojí. A také lépe odhadnout hodnotu vlastní knihovny nebo cenných výtisků.
Za UlovKnihu.cz stojí Knihobot.cz, v současnosti největší prodejce knih z druhé ruky, který chce s pomocí nového vyhledávače zprostředkovat celému antikvárnímu trhu desítky tisíc zákazníků. Všem – tedy včetně své konkurence. Reaguje tak mimo jiné na aktuální situaci, která donutila celou řadu antikvariátů k přesunu do online prostředí. Zejména pro menší prodejce z regionů je složité získat odpovídající návštěvnost zdarma, Knihobot jim díky UlovKnihu.cz zajistí zájemce z celé republiky.
„Přestože je trh knih z druhé ruky obrovský, pro antikváře je výrazně těžší a dražší shánět na internetu zákazníky než pro běžné knihkupce. Napomáhá tomu i přístup největších vyhledávačů zboží. Například Heureka.cz ve vyhledávání zboží z druhé ruky, a tím i antikvární knihy, upozaďuje, Zboží.cz je dokonce blokuje úplně,” zmiňuje Dominik Gazdoš, zakladatel Knihobot.cz.
Zakladatelé Knihobotu Dominik Gazdoš, Pavel Pekař a David Gazdoš. Zdroj: Knihobot
V posledních měsících přitom zájem o antikvární tituly rostl a stejně tak se zvětšuje počet domácností, které se v rámci „lockdownových úklidů” nyní starších knih zbavují. Knihobot sám ale na jejich záchranu nestačí.
„Pokud se kvůli následkům lockdownu zhroutí desítky let budovaná síť regionálních antikvariátů, bude to pro knížky pohroma. Místo, aby dostaly druhou šanci, skončí svůj život v mrtvých knihovnách, odkud vede už jen cesta do spaloven nebo na skládku,” zmiňuje Gazdoš, který se díky Knihobotu dostal do výběru 30 pod 30 časopisu Forbes. „Knihobotu se teď dostávalo poměrně velké mediální pozornosti, ale beru to tak, že je to spíše projev zájmu o antikvární trh jako takový. Takže nám přijde fér se o tento prostor a publicitu podělit.”
Knihobot je knižní second-hand, který pomáhá lidem jednoduše dostat znovu do oběhu přečtené knihy. Knihy nafotí, vystaví na e-shopu a po prodeji se rozdělí o dosaženou cenu. Přes Knihobot se podařilo dostat k novým čtenářům už více než 200 000 knih. Pobočky má v Praze v Holešovicích a ve Vysočanech. Pokud nemůžete knihy přinést, kurýr přijede pro knihy kamkoli v ČR.
Pod značkou Knihobot funguje do roku 2019, kdy navázal na předchozí projekt svých zakladatelů Dominika Gazdoše, Davida Gazdoše a Pavla Pekaře.
Knihobot v číslech
V žebříčku Technology Fast 50 CE poradenské společnosti Deloitte se Knihobot loni umístil v kategorii vycházejících hvězd středoevropského regionu Rising Stars na 20. místě a jako 9. nejzajímavější český projekt. Dominik Gazdoš byl zároveň magazínem Forbes zařazen do žebříčku českých 30 pod 30. Co je to cirkulární retailMaloobchod, který dokáže ve velké škále zboží zákazníkům nejen prodávat, ale také ho od nich vykupovat. Zákazník by – na rozdíl od bazarů, second-handů nebo například antikvariátů – neměl vnímat rozdíl ve způsobu prezentace zboží, jednoduchosti nákupu nebo zákaznické zkušenosti oproti běžnému obchodu. Ostatně nejde jen o knihy. V rámci takzvaného cirkulárního retailu se postupně Česku, ale i Evropě začíná točit čím dál tím více zboží i peněz. Důkazem je skutečnost, že s ním stále častěji experimentují i globální hráči. Celé odvětví se má podle řady průzkumů do deseti let ztrojnásobit. To ostatně ukazují čísla Knihobotu, který roste násobně rychlejším tempem než zbytek knižního trhu. |