Heureka eCommerce Insider: Česká e-commerce zakončila druhý kvartál roku s mírným 3% růstem

10. 7. 2024 | redakce, TZ
Je to růst, ale velmi mírný. V e-commerce je patrná další konsolidace online trhu, spojená s jistým nasycením nákupních potřeb zákazníků. Lidé mají už prostě počítače nebo chytré hodinky nakoupeny a nějakou chvíli jim vydrží. Skokany v zájmu jsou donedávna pro online nezvyklé kategorie jako solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem v prodejích +393 %.

  

Druhé čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující mírný vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném předchozím čtvrtletí podařilo udržet pozitivní trend a i druhý kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb 3 %, ve srovnání s předchozím rokem. Z pravidelné analýzy eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně snížila průměrná hodnota objednávky na 1398 Kč. Češi pokračují v online nákupech, které dosud odkládali, ale nakupují zboží, které dříve nebylo tolik dostupné online.

Po úspěšném výsledku prvního kvartálu roku 2024 se i druhé čtvrtletí roku dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně skončilo 3 % nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že česká ekonomika ožívá a lidé již nemají obavy z nakupování, jak tomu bylo v loňském roce, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli cenám energií.

 

Tržní trendy

„V e-commerce je patrná další konsolidace online trhu, spojená s jistým nasycením nákupních potřeb zákazníků. Větší růst je brzděn poklesem ve velkých kategoriích, jako jsou notebooky, granule pro psy, nebo chytré hodinky. Rostou nové kategorie, které před pár lety skoro nikdo v online prostředí neznal — solární panely, diaboly a broky, nebo třeba elektrické motorky. Některé e-shopy sice rostou dvouciferně, ale současně jiné dvouciferně klesají,” komentuje vývoj trhu David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

Květen byl nejslabší měsíc z celého kvartálu. Vliv na to měl loňský květen, kdy lidé zjistili, že energie zlevnily a začali utrácet našetřené peníze. Vidíme také přímou souvislost s nezvykle rychlým nástupem letního počasí, které překvapilo nepřipravené prodejce. Další problémy vznikly s lodní dopravou v oblasti Suezského průplavu a vybookovanou kapacitou letecké dopravy pro přepravu zboží. Teplé počasí navíc lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, což omezilo jejich čas strávený prohlížením nabídek na internetu,“ dodal Chmelař.


Zdroj: Heureka.cz

 

Nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí

Češi se rozhodli předejít vysokým cenám za energie, proto absolutními skokany čtvrtletí jsou solární a fotovoltaické komponenty s nárůstem +393 %. Druhé místo obsadily elektrické motorky +382 %. I elektrická kola si oproti loňskému roku polepšila +20 %. Jak nezvykle teplé počasí ovlivňuje online nakupování ukazuje i třetí příčka skokanů prodejů, kterou obsadily klimatizace (+112 %). Na zvelebování zahrad ukazuje nárůst u zahradního a ratanového nábytku (+33 %) a bazénových vysavačů (+26%) . Češi nadále myslí i na sebe, zájem o kávu vzrostl o 107 % a vitamínů a minerálů o 75 %. “U kávy vidíme snahy Čechů předzásobit se po oznámení zdražování kávy v důsledku sucha a klimatických změn,” říká Honza Mayer, výkonný ředitel Heureky pro Čechy a Slovensko.

 

Klesající kategorie poslední tři měsíce

Po letech výrazného zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole, které klesají už druhý kvartál po sobě (-35 %). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil a nyní jednoduše čeká na nový model,“ komentuje propadák kvartálu Mayer. Následují elektrokoloběžky (-30 %) a investiční zlato (-30 %). Klesal i zájem i ve velkých kategoriích jako automatické kávovary a chytré hodinky (-22 %), notebooky (-18 %) a sluchátka (-16 %). Nedařilo se ani robotickým vysavačům (-8 %).


Zdroj: Heureka.cz

 

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pokračují s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Objem objednávek se mírně zvětšil, ale průměrná cena objednávky se mírně snížila o 8 % na aktuální hodnotu 1398 Kč. Zákaznická spokojenost zůstala prakticky stejná, zastavila se na hodnotě 96,2, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,” ohlíží se za druhými třemi měsíci roku David Chmelař a na závěr dodává: Na českou scénu vstupují zahraniční hráči, není zde jednoduché uspět a Češi zůstávají citlivý na výši cen. Na druhou stranu, čeští zákazníci očekávají vysoký standard online služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.” 

Štítky dokumentu: E-Commerce Marketingový výzkum

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: