Studie: V konzumaci zpráv online jdeme hlavně po krátkých textech. Diskuze zajímají většinu z nás
Jak se chovají uživatelé při konzumaci zpráv online? Odpovědi přináší nejnovější data studie výzkumných agentur ResSOLUTION Group a Nielsen. Ukazují například, že velkou „službu“ uživatelům dělají v oblasti zpráv vyhledávače a součástí přijímání nových informací je sledování uživatelských diskuzí pod články. Z forem zpravodajství na internetu dnes vedou krátké texty následované audiovizuální žurnalistikou v podobě fotografií a videí.
Co je aktuálně prvním místem, kam si jdou online konzumenti zpráv pro čerstvé novinky? Pro skoro dvě třetiny z nich jsou to stránky vyhledávače jako Seznam.cz nebo Google, teprve na druhém místě (a s velkým odstupem) jsou zpravodajská média, a to konkrétně zpravodajský web, který navštěvují nejčastěji. 9 % respondentů se jako první podívá na sociální sítě.
Uživatelé preferují krátké texty před videi
Z forem online zpravodajství sledují uživatelé, kteří alespoň týdně konzumují zpravodajství online, hlavně krátké texty. Na děleném druhém místě jsou v současnosti (v případě minimálně týdenní konzumace) vizuální formy, a to fotografie a videa. Dlouhé články se zařadily až na čtvrté místo a zvukové záznamy zpravodajství na páté.
Diskuze jako přidaná hodnota k webovému obsahu
Jak studie dále ukázala, běžnou součástí konzumace zpravodajství na zpravodajských webech je také sledování uživatelských diskuzí k tématu. Pozornost jim dnes věnuje většina online uživatelů, přičemž největší část (62 %) pouze pasivně čte příspěvky. Pokud jde o aktivní zapojení, nejčastější je hodnocení příspěvků, kterému se věnuje 13 % respondentů. 11 % pak na příspěvky reaguje a 6 % aktivně vkládá své vlastní.
Samotné názory na diskuze přinesly také zajímavé výsledky. Skoro 6 z 10 internetových uživatelů uvedlo, že diskuze na zpravodajských webech vnímá jako přidanou hodnotu k obsahu webu. Pro 37 % dotázaných jsou dokonce zajímavější než samotný článek. Co se týče anonymity diskutujících, tak 59 % se vyjádřilo, že diskuze na zpravodajských webech by neměly být anonymní. 45 % respondentů je ochotných přispívat do diskuze pod vlastním jménem a příjmením.
Zdroj: Studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace 2024, kterou realizuje ResSOLUTION Group ve spolupráci s Nielsen, slaví 16 let existence. Kromě časových řad nabízí data z oblasti trendů v konzumaci zpravodajství, využívání sociálních sítí nebo poslechu podcastů, dále segmentaci mediálních publik, hodnocení důvěryhodnosti zdrojů a nechybí ani postoje k fake news. Sběr dat proběhl v roce 2024 na reprezentativním vzorku 1012 online respondentů starších 15 let.