Velká ztráta pro český marketing. Tragicky zahynul strůjce růstu Kytary.cz, Filip Černý

9. 12. 2024 | Petr Michl
Některé texty se nepíšou lehce. Čest památce Filipa Černého, marketingového ředitele Kytary.cz a principála content marketingového zázraku z Modřan.


Filip Černý v prodejně Kytary.cz v Modřanech (2020). Zdroj: Petr Michl / Marketing Journal

O marketingových ředitelích se v nadsázce říká, že jejich životnost ve funkci se dnes často rovná trvání tiktokového trendu. Rozhodně to ale neplatilo pro Filipa Černého, který vedl marketingový tým Kytary.cz od roku 2013, přičemž ve firmě začínal již v roce 2007. Zprvu jen jako freelancer na pár týdnů. E-shopu s hudebním zbožím pomohl k pozici české jedničky v dané kategorii, expanzi do řady evropských zemích a k miliardovému obratu. Další pokračování bohužel přerušila tragická smrt.

V sobotu vyrazil sám lyžovat do Krkonoš, do oblasti Horních Míseček. V průběhu dne se přestal ozývat rodině. Následovalo pátrání Policie ČR, která nejprve v neděli nalezla jeho havarované auto, ovšem bez řidiče. V pondělí pak napsala na síť X: „Odvoláváme pátrání po muži, který byl bohužel dnes nalezen již bez známek života. Příčinu úmrtí určí nařízená soudní pitva.“

Filip Černý byl mužem na pravém místě. Jako aktivní hudebník měl cit pro své zákazníky, a stavěl marketing „od muzikantů muzikantům“. A to takový, který měl ostrou hranu a smysl pro humor. Přitom neopovrhoval žádným žánrem ani stupněm hráčských schopností. Byl v mnoha ohledech vizionářem obsahového marketingu. Kytary.cz vydávají hudební internetový magazín Frontman, který se na rozdíl od konkurence nevěnuje jen hudbě samotné, ale i nástrojům a hudebnímu vybavení. Kytary.cz měly jako jeden z prvních e-shopů vlastní video tým vytvářející řadu pořadů od škol hraní na ukulele pro samotné začátečníky přes pořad pro basáky (Basárny) až po parodický Kumšt s doslova kultovním statusem, „který vás naučí, jak se stát slavným“ a u toho taky ukáže, jak složit hit de facto v jakémkoliv žánru s výjimkou metalu. Za dokonalou exekuci obsahového systému Hero-Hub-Help byl jejich YT kanál oceňován samotným YouTubem a jednoznačně patří mezi ty nejlepší firemní v Česku.

Právě dvojice Matěj Belko a Petr Šťastný stojící za Kumštem napsala na FB stránce pořadu:

„…Nečekaně nás opustil Fíďa. Chlápek, kterej má mimo jiné na svědomí vznik Kumštu. Nezapomeneme, jak nás před osmi lety oslovil, jestli bychom nechtěli udělat nějaký pokud možno zábavný hudební pořad do tehdy ještě velmi malého a nesmělého YouTube kanálu Kytary.cz. Od  začátku nám kladl na srdce, ať si rozhodně nebereme servítky a že to musí bavit hlavně nás, zbytek pak pojede sám. A měl pravdu, nejen že jsme u toho celý natáčení řvali smíchy, ale ještě se na to začalo koukat docela dost lidí. Od běžného markeťáka firmy, která se snaží prodávat lidem nějaké zboží, se Filip dost lišil. Bylo to asi tím, že sám byl taky skvělý kytarista a muzikant, měl obrovskej smysl pro humor a nebál se to ve své práci aplikovat. Věděl, že sranda musí bejt, i kdyby fotra věšeli. A do toho to byl fakt rovnej, dobrej a strašně milej chlap. Bude nám chybět, jsme z toho opravdu zdrceni…“

Nyní osobně ode mě. Jako odborný novinář si držím od marketingových ředitelů firem i marketérů z agentur záměrně odstup, abych neměl tendence „psát z kamarádství“ či známosti. S Filipem to bylo ale s odstupem poměrně složité. Poprvé jsme na sebe narazili před necelými dvěma dekádami, když hrál v Brně s divokou kapelou Unifiction řádící jak Frank Zappa na veselejších drogách. Jako tehdy aktivní hudební novinář jsem napsal z jejich koncertu report, a Filip si mě posléze našel, aby mi za to poděkoval. Když jsme se potkali už v době, kdy jsem vedl Marketing Journal, na jedné grilovačce, bylo hned jasné, že si lidsky sedneme a dokážeme si povídat nejen o marketingu a hudbě. Filip byl příjemný parťák „na pivě“, ale třeba i jako spolupřednášející v rámci vzdělávacího programu Digisemestr, kde jsem dva roky po sobě nastupoval s přednáškou o content marketingu v dost nevděčné pozici hned po něm, showmanovi zvyklém na pódia, co právě „napral do publika“ ty nejlepší obsahové hity Kytary.cz.

Vídali jsme se na hudebním festivalu a veletrhu Kytary.cz, Festiwall, který byl jeho srdcovým projektem, a se svým line-upem i velikostí publika násobně přerůstal „firemní akci“. Chodil jsem také na koncerty dua Bechy & Fee, kde Filip skvěle zvládal hrát na kytaru, a přitom s její pomocí obstarat i rytmiku. Naposledy jsme se bavili před necelými třemi týdny o jeho novém country projektu Bylo nás víc, kde se opět sešel s někdejším zpěvákem Unifiction, Bedřichem Levým. Víc než singly KrálovnaCashless Johny bohužel nestihnou. 

 

Kam dál?

Pokud chcete zjistit, jak se dělá obsahový marketing, co šlape jako sehraná kapela, doporučuji můj dřívější rozhovor s Filipem Černým.  

V rozhovoru se dozvíte:

  • jak může fungovat vlastní online magazín Frontman.cz jako reputační a linkbuildingový nástroj;

  • proč se Filip Černý rád v marketingu inspiroval bulvárem a politikou;

  • jak udělat youtubery ze svých zaměstnanců;

  • jak se zrodil kultovní parodický video pořad Kumšt milovaný celou hudební komunitou — tak, že se podle něj učí na „ZUŠkách“ a s jeho aktéry si rádi zahrají na pódiu zadarmo i velká jména české scény;

  • jak dělat obsah tak dobrý, že ho chtějí vysílat internetové i terestriální televize a ještě za něj platit;

  • kolik stojí tvorba videobsahu, za který vás plácají po ramenech i lidé z YouTube;  

  • jak se tvoří podrobný nákupní rádce;

  • proč se vyplatí pořádat vlastní hudební festival;

  • a proč má naopak smysl pořádat i koncerty pro pouhého jednoho diváka.

 

Zmáčkněte play.

 

Nahrávku rozhovoru si můžete například stáhnout do mobilu na tomto odkazu (klikněte poté na tři tečky na pravé straně přehrávače). Podcast je také dohledatelný na hlavních platformách, včetně Spotify nebo Stitcheru.

 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: