Výzkum: Jak je Apple vnímán v České republice
Včera večer byl představen nový iPhone 5C. Tiskovou konferenci sledovala jako vždy s napětím všechna technologická média. Mezi ta ovšem Marketing Journal nepatří, a tak zmíněnou událost použijeme jen jako oslí můstek k představení čerstvého výzkumu společnosti TNS Aisa, který se zaměřil na vnímání značky Apple na českém trhu. Vzorkem bylo 1584 lidí ve věku 18-64 let.
Otázky se nevyhýbaly ani některým kontroverzním otázkám, které se nad slavnou značkou v posledních letech snáší. 32 % dotazovaných stojí Apple za vyšší cenu. 69 % se však domnívá, že Apple usnul na vavřínech – interpretace tohoto rčení by mohla být také: „Žije z prestiže vybudované v minulosti a nepřináší tolik inovací jako dříve." O tom, že po smrti Stevea Jobse to už není ono, se pak vyjádřilo 54 % lidí.
Některé zásluhy ovšem této značce nelze upřít. Dle 77 % dotazovaných je Apple stále inspirací pro ostatní výrobce. 81 % dále potvrzuje, že má Apple skvělý design. Z otázky: „Kdo přináší více inovací?" vyšel Apple vítězně nad největším konkurentem v oblasti prémiových mobilních telefonů, Samsung. (41 % ku 32 %).
Nepsaným pravidlem vývojářů mobilních aplikací je, že ty placené se nejprve vyvíjí pro iOS. Obhajoba tohoto přístupu zní, že lidé s mobilními zařízeními od Applu jsou více ochotní za obsah platit. Potvrzuje to i tento výzkum. Mezi uživateli operačního systému iOS zaplatilo za aplikace 70 % lidí, u Androidu to bylo něco málo přes čtvrtinu (27 %), u Windows Phone pak byla situace obdobná -„platících" se mezi dotazovanými uživateli této mobilní platformy našlo 24 %.
Přímo neochotu platit za aplikace vyjádřila téměř třetina dotazovaných uživatelů přístrojů s OS Android (32 %), u iOS to byla necelá čtvrtina (23 %). Největší podíl neochoty utrácet za placené aplikace byl zaznamenán u Windows Phone, přiznalo ji 43 % jeho uživatelů.
Kompletní infografiku si prohlédněte níže:
Tip redakce: Dle některých osobností není Apple už zdaleka takový inovátor jako dříve a to platí i pro jeho marketing. Patří mezi ně i dlouhodový marketér Applu stojící například za "i" před produkty Apple. Přečtěte si více v článku Rozhovor s Kenem Segallem: Marketing Applu má oproti minulosti problémy.
Zdroj: TNS Aisa