Z Jaguara je jaGUar. Automobilka představila radikální změnu vizuální identity
Automobilka Jaguar se odhodlala k velké změně své vizuální identity, včetně samotného loga na svých vozech. Značka prémiových aut se chce věnovat již pouze elektromobilům a svůj nový styl vystihuje slovy „výjimečný modernismus“.
Výkonný ředitel Jaguaru, Rawdon Glover, uvedl v tiskové zprávě:
„Abychom mohli znovu povznést tak celosvětově proslulou značku, museli jsme být nebojácní. Jaguar byl vždy nejlepší, když zpochybňoval konvence. Tento étos je dnes patrný v naší nové identitě značky a bude dále odhalen v následujících měsících. Jedná se o kompletní reset. Jaguar se proměňuje, aby znovu získal svou originalitu a inspiroval novou generaci. Těším se, že svět konečně uvidí Jaguar.“
Poměrně odvážná slova se rozhodně odráží ve výrazné vizuální identitě. Jaguar její změnu ilustruje skrze 4 „symboly změny“, jejichž názvy pro obtížnou přeložitelnost ponecháváme v originále.
Device Mark
Nový znak jako podpis. Oslavuje modernismus svým geometrickým tvarem, symetrií a jednoduchostí. Výrazné je použití malých i velkých písmen při zachování stejné výšky, přitom ta druhá jsou „GU“ uprostřed logotypu „jaGUuar“.
Strikethrough
Jedním slovem přímočarost. Odkazuje na „odvážnou a lineární grafiku“ nové identity. Má být okamžitě rozpoznatelná, nápadná ve srovnání s imitací a nápodobou.
Exuberant Colours
„Hojné používání barev je základním kamenem nové identity značky Jaguar, která je zakotvena v jejích hodnotách a spojení s uměním. Základní barvy zrozené z malířské palety — žlutá, červená a modrá — jsou tónovými stavebními kameny, které jsou vždy prezentovány s texturou nebo pohybem.“
Maker Marks
Jaguar by neměl přijít o svou šelmu ve skoku zcela, nyní by měla být vyvedena z linií.
Dalším znakem je kulatý monogram symbolizující písmena JR, který automobilka nazývá jako „Artist Mark“.
Tuto transformaci nelze vnímat jako odluku od staromilského anglického étosu. Ta již u společnosti vlastněné z 50 % indickými Tata Motors a z 50 % čínskou automobilkou Chery proběhla před lety. Aktuální proměna je ovšem tak radikální, že při sledování následujícího brandového videa byste snadno mohli dojít k dojmu, že se nejedná o prezentaci automobilky, ale o značku módy zaměřenou na generaci Z. Zvolit si jaké své motto „Copy Nothing“ („Nic nekopíruj“) je poněkud nevděčné, protože plné originality ve všech aspektech lze dosáhnout jen obtížně. Musíme ovšem uznat, že v tomto případě jde změna vizuální identity mnohém dále než v poslední době tak častá forma v podobě „zjednodušeného logotypu s bezpatkovým písmem“ místo plastičtějšího loga.
Není to trochu moc? Možná si to uvědomují i v automobilce. Její hlavní designer Garry McGovern dle serveru Car Dealer Magazine při tiskové konferenci prohodil k novinářům: „Toto je doopravdy, nešňupali jsme bilý matroš.“ Asi tuší, že to tak může působit.
Umíme si představit, že na přední masce Jaguaru bude logotyp, ale třeba i kulatý znak s monogramem. Jak to bude vypadat doopravdy, se dozvíme 2. prosince na Miami Art Week, kde bude představen koncept sedanu s prozatímním označením Jaguar Design Vision Concept.
Pro porovnání se současným stavem dodáváme i fotografie modelu Jaguar XF z roku 2023, který má na masce tvář jaguára v logu připomínajícím erb.
Šelma ve skoku pak zdobí volant a také záď vozu.
Zdroj: Jaguar