Zachraňte svalnaté týpky. Parodická kampaň bojuje proti umělým proteinům
Zachraňte svalnaté týpky! Výrobce potravinových doplňků Organic Valley by byl nerad, aby se něco přihodilo kulturistům. Volá o pomoc těm, co pijí nebezpečné syntetické proteiny.
Někdy si můžete získat pozornost vaší cílové skupiny tím, že si uděláte legraci z její nejvíc viditelné části. Přesně tak to dělá kampaň Organic Valley vytvořená agenturou Humanautus, která paroduje kulturisty narostlé „do soutěžních rozměrů". Tedy ty, co si neuvědomují, že se syntetickými proteiny do sebe dostávají škodlivé chemikálie a spousty umělých látek. Zároveň je o tom nedokážou přesvědčit ani jejich nejbližší. „Když jsem řekla svému vnukovi, že by měl přesedlat na organický protein, jen si prdnul do dlaně a vmetl mi to do tváře," vzpomíná na traumatickou událost babička ve videu. Jeho poselstvím je nicméně mimo poukázání na problém i nabídka řešení. Organic Valley zřídila Bronymous Hotline, anonymní službu, která má pomoci všem týpkům („bros"), na které upozorníte.
Můžete tak učinit poskytnutím Twitter účtu dotyčné osoby skrze microsite kampaně savethebros.com. A to bez toho, aby bylo prozrazeno, že jste napráskali nadměrné užívání syntetických proteinů právě vy. Pomoci úspěchu intervence může i to, když zvolíte také jednu z možností, proč váš „bro" potřebuje zachránit. Může to být třeba pro jeho mistrovství v sexuálních náznacích, balících hláškách, pro jeho lásku k opalování, selfíčkám nebo tetování.
I tyto vlastnosti mají vlastní videa, která jsou natočena jako oslovení těch, na které dostanou v Organic Valley kontakt. Mají stejným scénář, v němž figuruje ustaraná paní, jež má na mysli především pomoc „majestátním bestiím", které si ničí život pitím podřadných proteinů místo, aby si užívali Organic Fuel.
Tato postava je skvěle zahraná, ale skutečnou ozdobou je především text. Ve videu o gelu na vlasy říká: „Michellangelo vytvořil jednou sochu Davida a pak to zabalil. Ty vytváříš umělecké dílo každý den, někdy dokonce dvakrát."
Video o zlatých řetězech pak zdobí věty: „Nikomu nesluší zlatý řetěz jako tobě. Kdyby jeho nošení bylo olympijským sportem, jednoduše bys vyhrál zlatou. Bez vší spotřeby zlata od tebe a tvých kumpánů by se mohl trh s drahými kovy zhroutit a odstartovat hospodářskou recesi."
Za zhlédnutí stojí ale i všechna další videa vyzdvihující oblasti, v nichž mnozí kulturisti vynikají.
Horká linka přichází po virálním hitu
Je důležité připomenout, že Bronymous Hotline přichází po virálním hitu Organic Valley nazvaném Save the Bros z letošního února. V něm jsou "bros" zobrazení jako hrdinové, co mohou za dvě třetiny spotřeby piva v USA a 100 % spotřeby sprejů s deodoranty Axe.
I zde je motiv totožný: tihle chlápci jsou potřební a musíme je zachránit. A to půjde jen se správným proteinem. Ač měla tato kampaň jen na YouTube přes 2 miliony zhlédnutí a byla tedy z pohledu virality úspěšnější, než se to dosud podařilo té aktuální, ceníme si nové více. Mechanismus přímé intervence s sebou totiž nese získání kontaktů na lidi, kteří skutečně posilují. Těm je pak navíc darován i kupón, takže si mohou produkt reálně vyzkoušet.
Využití parodie na účet zákazníka je některými odborníky považované za taktiku, která jde přes čáru. Je ovšem diskutabilní, kolik procent z lidí, kteří posilují, vypadá tak jako muži vyobrazení v reklamách. I ti z nich, kteří se tomu blíží, mohou brát videa jako rozpustilou legraci - a úspěch je založen především na tom, že za ni to budou považovat kamarádi a známí těch, co cvičí tzv. více na vážno.
Navíc tu máme důkaz, že tento přístup funguje. Česká kampaň pro Olympus utahující si ze „zrcadlovkářů" vyvolala nárůst prodejů fotoaparátů řad Olympus PEN a OM-D o 30 % a především se rozšířila z Česka i na další zahraniční trhy. Je dokonce dost dobře možné, že v Organic Valley se inspirovali právě jí. Můžete si ji připomenout v našem podrobném článku New Media Inspiration: Jak vytlouct zrcadlovku fotocihlou.