Alza testuje přepravní obal na zboží RepeteBox, který jde použít až stokrát
Mnoho značek se snaží přijít s více environmentálně zodpovědným přístupem. E-shopy mají ovšem tu nevýhodu, že i ve srovnání s kamenným obchodem produkují jednorázové obaly navíc. Částečnou nápravu slibuje na Moravě vytvořený RepeteBox. Nyní ho začne používat i největší internetový prodejce Alza.cz.
Znovu a znovu použitelná obálka může při zachování ochrany zboží před poškozením v mnoha případech nahradit neskladné krabice a uspořit místo. Navíc je díky své speciální úpravě určena ke zpětnému odběru: v obálce je jazyk, na který se nalepí vytištěná zpětná adresa pro vrácení, další možnost je zboží přímo před zákazníkem z obálky vyjmout a vzít si ochrannou schránku ihned zpět.
„V Alze se vždy snažíme podpořit tu správnou věc – a mladým nadšencům s konkrétními inovativními nápady opravdu fandíme. V oběhu může jediný takový obal nahradit i 100 klasických jednorázových poštovních obálek – tím se značně zredukuje odpad a šetří se nejen přírodní zdroje, ale i ty finanční,“ uvádí Aleš Zavoral, předseda představenstva Alza.cz, a dodává: „Pilotní testování právě probíhá v Bratislavě a naši slovenští zákazníci na vratné obálky reagují velmi pozitivně.“
Richard Bystřický, CEO RepeteBoxu, říká:
„Jsme parta mladých lidí, kterým není jedno, co po nás zůstane. Kolik vytvoříme odpadu a co s ním uděláme. Sami často nakupujeme online. Je to rychlé, pohodlné a přehledné. Vrásky na čele nám ale dělá množství odpadu, které s e-shopy mnohdy souvisí. Obaly, které jsou často jen na jedno použití, rychle splní svůj účel a končí v popelnici. Proto jsme se rozhodli vyvíjet znovupoužitelné obaly, které lze používat pořád znova a znova.“
Firma momentálně jedná o zrecyklování vyřazených reklamních plachet pro tyto účely. V blízké době se tak může stát, že zákazník dostane své zboží v RepeteBoxu s obřím okem či rukou Alzáka. Použití podobných smysluplných inovací může e-shopům přinést razantní snížení ekologické stopy, úsporu zdrojů, ale i snížení nákladů na obalový materiál v porovnání s jednorázovými produkty. Start-up má zatím v nabídce dva rozměry obálek – 7 a 14 litrů. Měkké obálky vyrábí ve spolupráci s chráněnými dílnami na Moravě.