Amazon ovládl žebříček nejhodnotnějších značek světa BrandZ Top 100
Navzdory ekonomickým, sociálním a osobním dopadům Covidu-19, zaznamenaly nejhodnotnější značky světa celkový růst své hodnoty o 5,9 %. Vyplývá to z letošního žebříčku BrandZTM Top 100 nejhodnotnějších značek světa, který dnes publikovaly společnosti WPP a Kantar. Kumulovaná hodnota Top 100 nejhodnotnějších značek světa dosáhla 5 bilionů USD, částky srovnatelné s ročním HDP Japonska. Od roku 2006, kdy celková hodnota Top 100 značek poprvé dosáhla 1 bilionu USD, to představuje nárůst o 245 %.
Značky z Top 100 v současné krizi prokázaly větší odolnost a stabilitu v porovnání s globální ekonomickou krizí v roce 2008-9 a vykázaly meziroční dodatečný růst hodnoty ve výši 277 miliard USD. Portfolio silných značek v BrandZ nadále podává lepší výkony než zbytek trhu, a to včetně akciových indexů S&P 500 a MSCI World Index. I v současné krizi totiž tyto značky klesaly méně, než byl světový průměr.
Pro zachycení dopadu Covidu-19 využívá žebříček hodnotící data, která zahrnují vývoj cen akcií z dubna letošního roku. V období nejistoty dokázaly odvrátit nejhorší dopady krize právě ty společnosti, které konzistentně investovaly do marketingu a dlouhodobého budování silných značek. Odhad růstu celkové hodnoty značek z Top 100 před globální pandemií činil 9 %.
Značka Amazon, jejíž hodnota meziročně vzrostla o 32 % na 415,9 miliard USD, si udržela svou pozici nejhodnotnější světové značky. Hodnota Amazonu, který se v žebříčku BrandZ Top 100 objevil poprvé v roce 2006, letos vzrostla o necelých 100 miliard USD a tvořila tak třetinu celkového růstu Top 100.
Technologické značky nadále vedou žebříček hodnocení, představují více než třetinu (37 %) celkové hodnoty všech značek v Top 100 a celkově rostou o 10 %. Apple (+ 14 %, 352,2 miliardy USD) si udržel pozici druhé nejhodnotnější značky světa. Microsoft (+30 %, 326,5 miliardy USD) se vrátil na třetí pozici před čtvrtý Google (+ 5 %, 323,6 miliard USD), a to především díky růstu svého pracovního cloudového ekosystému, který zahrnuje Office365 a Microsoft Teams. Ty umožňovaly lidem zachovat obvyklý pracovní chod během koronavirové pandemie a s ní spojenou potřebu práce na dálku.
Asijské značky představovaly čtvrtinu všech značek v Top 100, z toho 17 bylo čínských. Nejhodnotnějšími čínskými značkami se stala značka Alibaba (+ 16 %, č. 6, 152,5 miliard USD) spolu s gigantem v oblasti internetových služeb, značkou Tencent (+15 %, č. 7, 151 miliard USD) na druhém místě.
Letošní BrandZ Top 100 ukazuje, že vzhledem k tomu, jak lidé tráví stále více času online, jsou klíčovými faktory růstu inovace a kreativita. Mezi nově zařazenými značkami se na žebříčku nejvýše umístila sociální síť pro sdílení krátkých videí TikTok (č. 79, 16,9 miliard USD), která nabízí zábavný obsah generovaný samotnými uživateli.
David Roth, CEO The Store WPP EMEA a Asie a šéf BrandZ, k tomu uvádí:
„Pokračující růst hodnoty značek v BrandZ Top 100 ukazuje, že silné značky jsou na tom v současnosti mnohem lépe než v době globální ekonomické krize v roce 2008-9. Vidíme podstatné zlepšení týkající se brand equity oproti situaci před 10 lety, jelikož společnosti rozumí důležitosti investování do budování značky, a tak jsou ve výsledku silnější a odolnější.
Dopad Covidu-19 ovlivnil všechny společnosti bez ohledu na jejich velikost nebo místo působení, konzistentní investice do marketingu Vám však pomohou se přes krizi přenést.“
BrandZ Top 10 nejhodnotnější značky světa 2020
Zdroj: Kantar
Sektor retailu předvedl silný výkon a rostl, co do hodnoty značek, nejrychleji (21 %). Za tímto růstem stojí především hlavní hráči v oblasti e-commerce. Více než polovina značek v kategorii médií a zábavy se objevila v Top 20 rostoucích značek, včetně značky Netflix (+34 %, 45,9 miliard USD), která meziročně vystoupala o 8 míst na 26. pozici v žebříčku, značky Instagram (+47 %, 41,5 miliard USD) postupující o 15 míst na 29. pozici, značky LinkedIn (+31 %, č. 43, 29,9 miliard USD) a značky Xbox (+18 %, 19,6 miliard USD) postupující o 22 míst výše na 65. pozici.
Retailové značky v oblasti e-commerce Amazon, Alibaba a JD (+24 %, č. 52, 25,5 miliard USD) ukázaly během těžkých časů pružnost a inovativnost, společně s tradičnějšími retailery jako je Walmart (+24 %, č. 27, 45,8 miliard USD), který investoval do svých schopností na poli e-commerce.
Značky zároveň objevily nové a kreativní způsoby pro spojení se spotřebiteli, budování důvěry a vytvoření určité úrovně důvěrnosti, především v oblasti zdraví a wellness. Značka sportovního oblečení Lululemon (+40 %, 9,7 miliard USD) jedna z nejrychleji rostoucích, přesunula svoje zaměření od oblečení inspirovaného jógou na oblečení vhodné do práce, stejně jako na nabídku online lekcí pro lidi doma.
Doreen Wang, Kantar Global Head for BrandZ, dodává: „Inovace se v letošním žebříčku Top 100 ukázaly být klíčovým faktorem růstu a prevence poklesu. Dalším důležitým rysem nejhodnotnějších značek světa je kreativita. Neustále inovující technologičtí giganti jako Amazon, Apple a Google úspěšně spojují obojí tak, aby zůstali důležití pro životy spotřebitelů a zároveň jim činili výběr značky jednodušším.”
Hlavní trendy letošního žebříčku BrandZ Global Top 100 jsou:
- MasterCard se letos poprvé objevuje mezi Top 10, vzhledem k silným finančním výsledkům podpořeným rostoucí brand equity především při upoutání spotřebitelů: úspěšné zapadnutí do „ekosystému“ jejich každodenních životů a získání blízkého emočního spojení prostřednictvím svého positioningu smysluplnosti.
- V Top 100 se letos objevilo pět nováčků v čele s čínskou zábavní značkou TikTok, následovanou UnitedHealthcare (č. 86, 15,8 miliard USD), Bank of China (č. 97, 13,7 miliard USD), Lancôme (č. 98, 13,6 miliard USD) a Pepsi (č. 99, 13,3 miliard USD).
- Budování ekosystému se stává trendem v mezinárodní obchodní komunitě. Haier (č. 68, 18,7 miliard USD) je již podruhé vedoucí značkou v oblasti IoT ekosystému.
- Americké značky představovaly více než polovinu všech Top 100 značek. Asijské značky představovaly čtvrtinu, 17 z nich bylo čínských (včetně značek Alibaba a Tencent z Top 10) a 2 japonské(Toyota a NTT).
- Udržitelnost je nový luxus – mladí spotřebitelé očekávají vlastnosti spojované s luxusem, nyní však ve spojitosti s udržitelnými materiály a s menším množstvím obalů. Součástí Top 100 se letos staly čtyři luxusní značky v čele se značkou Louis Vuitton (+10 %, č. 19, 51,8 miliard USD).
Tip redakce:
Kantar udělal v rámci žebříčku i několik rozhovorů s vůdčími osobnostmi oceněných značek. Mimo jiné s marketigovým ředitelem společnosti Alibaba, Chrisem Tungem. Povídání o budování této značky si můžete poslechnout níže.