Apple vylepšuje ochranu soukromých dat svých uživatelů

30. 9. 2015 | Kateřina Tauchenová
Apple oznámil vylepšení funkcí ochrany osobních dat svých uživatelů. Při ohlášení novinek si přitom nezapomněl rýpnout do svých konkurentů Googlu a Facebooku – na rozdíl od nich prý nemá zapotřebí sbírat citlivé údaje o svých uživatelích a pak je prodávat inzerentům.

Mobilní zařízení o nás sbírají čím dál více dat a diskuze o ochraně takto nasbíraných osobních údajů se logicky stupňuje. Společnosti se proto předhánějí v ujišťování, že data jejich uživatelů jsou u nich v naprostém bezpečí. Poslední takové ujištění přišlo od společnosti Apple, která na své stránce o ochraně soukromí svých uživatelů zveřejnila nové informace o ochraně soukromí v  iOS 9 a nejnovější verzi OS X. Jde především o vysvětlení, jakým způsobem sbírají a ukládají uživatelské informace nové aplikace v iOS 9, a přidání nových sekcí vysvětlujících politiku Applu v ohledu ochrany osobních dat i to, jak si uživatel sám může korigovat zabezpečení svého mobilního zařízení.

Stránka ve svém úvodu obsahuje sdělení CEO Applu Tima Cooka, ve kterém všechny uživatele Applu ujišťuje o tom, jak velký důraz klade společnost na ochranu dat svých uživatelů a jak se snaží tuto oblast neustále zlepšovat. Tento vzkaz uživatelům byl poprvé zveřejněn loni v září, tedy několik týdnů poté, co byly ukradeny stovky nahých fotek různých celebrit z jejich iCloud účtů. 

Alfou a omegou každé zprávy, kterou Apple na toto téma vydá, je, že Apple vydělává na prodeji produktů, ne osobních dat. Toto ujištění je svým způsobem útok na jeho největší konkurenty Google a Facebook, které naopak na sběru osobních dat z velké části staví svůj business.

„Naším cílem není vytvořit váš profil na základě obsahu vašich emailů či vašeho chování na internetu, abychom pak tyto informace prodávali inzerentům,“ píše Cook ve svém sdělení. „Nechceme žádným způsobem zpeněžit informace, které si ukládáte na svém iPhone či iCloudu. A rozhodně nečteme vaše emaily, abychom o vás získali informace pro trh,“ přidává další narážku na praktiky Googlu.

Velkým tématem je pro Apple otázka sběru informací z aplikace Apple Maps. I v tomto případě si Cook ve své zprávě neodpustil kritiku svých konkurentů: „Ostatní společnosti se snaží vytvořit váš profil pomocí zaznamenání kompletní historie toho, kde všude jste byli, aby pak mohli inzerentům poskytnout lepší podklady pro cílení jejich reklamy. Na tom my ale nemáme žádný zájem.“


Apple měl v minulosti s problematikou správy dat o poloze jeho uživatelů problémy. V roce 2011 se veřejně provalilo, že iPhone 4 a iPad 3G tyto informace uchovávaly v nechráněné podobě v samotných zařízeních, stejně jako ve všech, se kterými byly synchronizovány. V realitě tyto informace poskytovaly přehled o pohybu člověka na mapě za období jeho používání zařízení. 

Princip fungování ochrany informací o uživatelích Apple Maps je přitom skutečně propracovaný. Když uživatel plánuje v aplikaci trasu, Apple vygeneruje obecný identifikátor přístroje a používá jej namísto Apple ID. V polovině trasy je pak vygenerováno nové náhodné číslo, které pak aplikace používá po zbytek cesty. Po dosažení cíle cesty jsou navíc data zkrácena o informace o výchozím a cílovém bodu trasy. Ostatní údaje jsou uchovávány po dobu dvou let za účelem zlepšení aplikace a poté zcela smazána.

Podobně úzkostlivě střeží Apple i informace z fitness aplikací. Ta jsou šifrována pomocí kódu vytvořeného na základě uživatelova bezpečnostního kódu pro odemčení telefonu samotného. Tento způsob personalizovaného šifrování znesnadňuje všem včetně Applu, aby viděli data, která chce uživatel skrýt. Zabezpečení pomocí personalizovaného kódu je nyní používáno napříč všemi produkty Applu.

Apple na svých stránkách řeší také nové funkce v iOS, jako je například aplikace Apple News, která sleduje, co uživatelé čtou, aby jim pak mohla doporučit další příběhy a prodávat cílené reklamy. Apple připomíná uživatelům, že mohou kdykoliv obnovit původní profil bez záznamů o jejich čtenářských návycích nebo cílení reklamy vypnout úplně. Podobně vysvětluje i zabezpečení dalších funkcí jako Apple Pay nebo Apple Music a jeho použití šifrování informací.

Zdroj: Apple

Štítky dokumentu: Apple

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: