Attila Végh a Jasmina Alagič přišli na Slovensku o spolupráce. Značkám vadila jejich podpora prezidentského kandidáta

11. 4. 2024 | Petr Michl
Jde o trest za podporu „nesprávného kandidáta“, nebo o ukázku fungování svobody slova i na straně značek? Známý MMA zápasník přišel o dlouhodobé ambasadorství pro značku Renault, moderátorka o připravovanou spolupráci s džusy Rauch.


Zdroj: Instagram / @veghattila

Slovenské zastoupení značky Renault se rozhodlo rozvázat spolupráci se svým ambasadorem Attilou Véghem. Důvodem je, že MMA zápasník veřejně podporoval vítězného kandidáta v prezidentských volbách, Petera Pellegriniho. Ve videu na Instagramu nosil brýle ve stylu Ivana Korčoka s dodatkem, že s nimi nic nevidí, ani budoucnost.

Respektive proti interním předpisům francouzské automobilky obecně je prý spolupracovat s ambasadory, kteří veřejně vyjadřují svou (jakoukoliv) politickou profilaci. Vyplývá to z e-mailů se zástupkyní automobilky, které zveřejnil na sociálních sítích Attila Végh. Byly adresovány jeho manažerovi Daliborovi Frankovičovi. „Náš generální ředitel mě upozornil na fakt, že naši ambasadoři by měli zůstat politicky neaktivní. Francouzská firma má takto nastavená pravidla,“ stojí v něm. Další věty ale odhalují, že i mimo to slovenským zástupcům automobilky není po chuti ani Véghova volba kandidáta:

„…Na Attilu se snesla velká kritika. Což by šlo ustát. Ale budu upřímná, ne když je celý náš tým na opačné straně. My, nejbližší, naše bubliny. Za toto se neumím postavit. Z mého pohledu nejde o respekt vůči jinému názoru, ale podporu strany, která lže a je křivá. A toho nechceme být součástí ani jako značka.“



Zdroj:
 Instagram / @veghattila


Zdroj:
 Instagram / @veghattila

Peter Pellegrini v prezidentském klání hanil svého soupeře ve 2. kole, Ivana Korčoka, jako „kandidáta války“ a dle mnoha slovenských novinářů využíval během kampaně lži a dezinformace. Tento styl se ještě vyhrotil ve 2 týdnech od vyhlášení výsledků 1. kola voleb, protože v tomto období před 2. kolem k sobě musel přilákat i voliče „třetího kandidáta na pásce“, vyloženě proruského Štefana Harabina.

Attila Végh uvedl printscreeny z konverzace jeho manažera těmito slovy:

 „Ve světle aktuálních událostí se s vámi musím podělit o zkušenost, která ve mě vzbudila pocit, že se komunismus vrátil. Dnes jsem obdržel mail, ve kterém mě jistá komerční značka trestá za to, že jsem svobodně projevil při volbě prezidenta svůj soukromý politický názor a přesvědčení v domnění, že žijeme v zemi, kde se to svobodně projevit může. 

Bohužel, realita je zřejmě taková, že pokud máte a nedejbože projevíte svůj názor veřejně, může se stát, že přijdete o partnerství, možná byznys a možná nás brzy budou za názor i zavírat. Osobně mě zajímá, zda se v následujících dnech bude tato značka ptát svých zákazníků koho volili, nebo jim peníze od voličů jiné strany až tak nesmrdí.“


Zároveň sdílel i odpověď svého manažera zástupkyni Renaultu, ve které mimo jiné vyjádřil názor, že kdyby Végh podporoval Ivana Korčoka, ještě by mu jemu fandící „bublina“ zatleskala a k žádnému přerušení spolupráce se značkou by nedošlo.


Zdroj:
 Instagram / @veghattila

To, že celebrity a influenceři vyjadřují své politické názory, není nic výjimečného. Obecně se dá říci, že zástupci kreativních uměleckých profesí v západním světě spíše fandí liberálnějším politickým stranám a kandidátům. A z „druhého tábora“ to mohou pořádně schytat. V českém prostředí by mohli vyprávět například Martha Issová a Jiří Mádl, kteří za video „Přemluv bábu“ natočené před volbami do Poslanecké sněmovny v roce 2010 už vyslechli nezměřitelné množství nadávek. Promlouvali v něm k mladým lidem, aby prarodičům rozmluvili preferenci levicových stran a komunistů. S nevolí vůči názoru z druhé strany barikády to ale platí pochopitelně i naopak.

V případě prezidentské přímé volby je polarizace společnosti téměř zaručena. Pellegrini v druhém kole slovenských prezidentských voleb získal 53,12 % hlasů od 1 409 255 voličů, Korčokovi pak dalo hlas 1 243 709 voličů (46,87 %). Volební účast dosáhla 61,1 %. Své příznivce mezi celebritami měly obě strany, Pellegrinimu ji vyjádřil například bývalá tenistka Dominika Cibulková, rapper Rytmus a jeho partnerka a moderátorka Jasmina Alagič (554 tisíc sledujících na Instagramu, pozn. red.). Ta sdílela v něčem podobný příběh s Véghem. Značka džusů Rauch s ní ukončila na základě její veřejně sdílení politické afiliace domlouvanou spolupráci ještě předtím, než začala.


zdroj: Instagram / @jasmina_alagic 

I ta to cítila jako omezování svobody slova. Druhý pohled nabídl jiný slovenský influencer Peter Altolf známý pod přezdívkou Expl0ited. Ten ve Stories na Instagramu vyjádřil obdiv k tomu, že se Renault drží vlastních hodnot.


Zdroj: Instagram / @expl0ited

A k případu Jasminy Alagič uvedl, že přesně toto je svoboda slova: potom, co povíte svobodně svůj názor, může někdo jiný (v tomto případě značka) říct, že s vámi nechce mít nic společného.


Zdroj: Instagram / @expl0ited

Dodejme, že brandy vyjádřením politického stanoviska či hodnotového postoje v podobných případech nevyhrávají žádné soutěže popularity. Při zmíněném rozdělení sympatií vůči politickým kandidátům napříč společností si dobrozdáním vůči jednomu z kandidátů mohou uškodit influenceři a ještě více mainstreamové značky, které žádnou politickou profilaci nemají. A to se týká Renaultu i džusů Rauch. Mediální pokrytí těchto kauz je přitom na Slovensku enormní. Pokud bylo cílem držet u těchto značek apolitičnost, krutě se to nepovedlo. Pravděpodobně statisíce lidí se v náhledu na tyto případy přikloní k interpretaci daných influencerů. 

Značkám obecně dávají tyto kauzy cenné varování. S nákupem veřejně deklarované přízně influencera se svou značkou svážete jeho osobnost, která se vám nemusí ve všech aspektech líbit. Ustanovení ve smlouvách zakazující konkrétní typ chování by se tak rozhodně neměly podceňovat. Jak ukazují tyto příklady, domyslet ovšem všechny možné scénáře a black list názorů a činností, není nic jednoduchého. 


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: