ChatGPT-4 nově v roli UX specialisty. Můžete mu svěřit analýzu svého webu?

13. 11. 2023 | Aneta Birnerová
ChatGPT-4 je stále spíš skvělá vědomostní knihovna než analytický nástroj. To potvrdil i výzkum, který AI asistenta postavil proti šesti ostříleným UX specialistům.

Nově do ChatGPT-4 lze vkládat i obrázky. To mimojiné znamená, že můžete AI asistentovi předložit snímek obrazovky svého webu a zeptat se ho: „jak mohu tuto stránku vylepšit z hlediska UX?“

Přijdou UX specialisté o práci? Tím se zaobíral výzkum společnosti Baymard, která se orientuje zejména na optimalizaci uživatelského prožitku retailových stránek.

Test se skládal z analýzy 12 vybraných webů. Proti AI asistentovi v něm nastoupilo 6 expertů ze společnosti Baymard. 

Výsledky pak přinesly obrovskou úlevu na straně UX specialistů. Jejich digitální protivník sice odprezentoval svou analýzu pod proudem nebezpečně vysokého sebevědomí, analyticky však zcela pohořel. 

Na 12 testovaných webech ChatGPT v průměru správně identifikoval 2,9 problémů, ale zároveň přehlédl dalších 9,4 komplikací. Dále neidentifikoval 18,5 nedostatků, které pramenily z chybné interaktivity webu. To bychom mu ale s přimhouřením oka odpustili, protože neměl přístup k živému webu, aby si přítomnost chyb ověřil.

Ignorováním problémů ale nekončíme. ChatGPT dokonce přišel s průměrně 1,3 návrhy, které by webu uškodily a 10,6 návrhy, jimiž se nevyplatilo zaobírat (v porovnání s připomínkami lidských specialistů.)

Zdroj: Výzkum Baymard Institute

 

V porovnání s lidskými protivníky AI asistent odhalil pouze 26 % problémů a 14 % problémů v interaktivitě stránky.

Tady je ale důležité vyzdvihnout nespornou výhodu UX specialistů, kteří měli k dispozici živý web, kde se problémy s interaktivitou (klikání na tlačítko, pohyb mezi stránkami) detekují mnohem snáze. 

Účelem výzkumu tedy neb aylo porovnat síly člověka a stroje, jako tomu bylo v případě Kasparova a Deep Blue. Test ukázal podnikatelům a majitelům webů, jaké jsou limity analýzy prostřednictvím ChatGPT-4 oproti „zastarelejším“ a mnohem dražším lidským metodám. A jak se ukázalo, v roce 2023 se stále ještě vyplatí investovat do UX specialistů. 

Jak výzkum probíhal

UX specialisté strávili 2-10 hodin na každé z 12 stránek. Důležité je, že specialisté měli narozdíl od ChatGPT k dispozici i živý web, který si mohli proklikat.

Vybraná „porota“ společnosti pak strávila dalších 50 hodin detailním vyhodnocováním 257 návrhů podaných lidmi a 178 návrhy od AI asistenta.

Analyzované stránky byly následující: LEGOCabelasArgosOverstockExpediaREIThermo FisherTireRackZalandoSigma AldrichNorthern Tool a Cructhfield.

ChatGPT-4 není vhodný jako „provizorní řešení“

„Na UX specialistu zatím nemám a web si tvořím v podstatě na koleni. V tenhle moment mi výsledky umělé inteligence v klidu poslouží.“ Pokud si myslíte něco podobného, tak dávejte pozor. 

Nejdůležitějším zjištěním tohoto výzkumu totiž je, že ChatGPT-4 z 80 % identifikoval neexistující problémy. A pokud byste se je snažili opravit, v 8,9 % případů byste svému webu reálně ublížili. 

Na webu společnosti LEGO například AI asistent doporučil zjednodušit již tak velmi jednoduchou patičku. Další akce by znamenala její kompletní smazání. 

Na webu e-shopu Overstock zas ChatGPT navrhl nahradit paginaci (stránkování) „nekonečným scrollováním nebo nabídnout ‚načíst více‘“. Nekonečné scrollování přitom UX odborníci (v tomto případě) vidí jako škodlivé. Druhá možnost „načíst více“ je naopak dobré řešení.

Většinu návrhů, které nebyly škodlivé, pak odborníci jednoduše vyhodnotili jako ztrátu času. 

Často se také AI asistent uchyloval k příliš obecným návrhům, které nevycházely ze snímku obrazovky, ale z jeho vědomostní databáze. Například u všech 12 webů ChatGPT navrhl „udělat web více responzivní pro mobilní telefony.“ 

Tím mimo jiné potvrdil svou hlavní roli jako inteligentní knihovny a stále velmi omezené analytické schopnosti.

Posledním z velkých prohřešků byly návrhy, které UX odborníci pro rok 2023 již označili jako zastaralé. ChatGPT například kladl obecný důraz na optimalizaci a podporu pochopení nákupního procesu. UX odborníci byli ale proti. 

Podle nových výzkumů se totiž zákaznické pochopení online nákupního procesu za posledních 10 let významně zlepšilo, a není tedy třeba vše zbytečně popisovat.

Nákupování online se pro nás stalo stejně automatickým procesem jako otevírání dveří. Přítomnost zbytečně komplikovaného návodu nás v takovém případě spíš znejistí, než uklidní.

Zdroj: Výzkum Baymard Institute

Štítky dokumentu: AI

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: