OpenAI spouští vlastní internetový vyhledávač v rámci ChatGPT
Zdroj: OpenAI
ChatGPT má oficiálně webový vyhledávač poháněný umělou inteligencí. OpenAI spustila v rámci svého AI chatbota vyhledávání informací v reálném čase v rámci konverzací, které s ním uživatelé vedou. Zatím se to týká předplatitelů prémiových verzí spolu s uživateli, kteří se již dříve přihlásili na čekací listinu pro SearchGPT. V příštích týdnech by měl ale být dostupný i pro uživatele bezplatných verzí ChatGPT, ovšem pravděpodobně v omezené míře.
V OpenAI stáli před dvěma hlavními možnostmi: uvést samostatný vyhledávač, nebo ho integrovat do ChatGPT. Společnost se rozhodla pro druhou možnost, která v sobě nese sázku na to, že uživatelé přehodnotí své dosavadní naučené zábrany stojící na tom, že ChatGPT není tak dobré na vyhledávání konkrétních faktů. A přiznejme si, že v něčem dorovnává to, co už nabízí konkurence v podobě Microsoft Copilot a Google Gemini.
Vyhledávání spustíte pomocí textového zadání nebo kliknutím na symbol zeměkoule pod boxem pro prompty. Podobně jako u konkurence i zde dodává chatbot linky jako zdroje k uvedeným informacím po odstavcích či odpovídajících kusech textu. V případě jednoho hlavního zdroje uvádí ten až do samostatného okna rozkliknutelného přehledu zdrojů.
Zdroj: OpenAI, repro Marketing Journal
Ukázka z tiskové zprávy OpenAI ukazuje i to, že některé výsledky (v daném případě „nápady na posezení na zahradě“) můžou být doplněny i fotografiemi.
To jsme si potvrdili při vyhledávání kaváren, kdy výsledek hodně připomíná to, co vám dodá na podobný dotaz Google. Mapa je interaktivní, poklikem na jednotlivá čísla na mapě se vám zobrazí krátký popis konkrétní kavárny. Ač to tak vypadá, seznam zdrojů (po pravé straně) naznačuje, že nejde o vytěžení hodnocení podniků od Googlu (předpokládáme, že to Google zakázal, pozn. red.), ale doporučení po analýze celé řady článků, která se zabývá popisem nejlepších pražských kaváren.
Pro případné zvětšení, klikněte na obrázek.
Zdroj: OpenAI
Přímo video s vyhledáváním kaváren, ovšem v Brně, pak nabízíme níže.
Co OpenAI prohledává?
Velké jazykové modely musely své vědomosti odněkud vzít a soudní spory s The New York Times (NYT) ilustrují, že si to některá vydavatelství nenechají líbit. NYT přitom ve své žalobě argumentovaly, že se v některých odpovědích ChatGPT objevovaly přímo citace z jeho článků. Ozdrojované výsledky vyhledávání jsou pak v tomto ohledu de facto přiznáním viny. I z toho důvodu se OpenAI předem dohodlo s řadou velkých vydavatelství na tom, že je za možnost hledání v jejich obsahu budou finančně kompenzovat. Nevíme sice, v jaké výši se odměna pohybuje, ale dohodu uzavřela skutečně velká vydavatelství. Například Associated Press, The Atlantic, Axel Springer, Condé Nast, Financial Times, Hearst, Le Monde, News Corp, El País, Reuters, Time a další.
CEO deníku Le Monde, Louis Dreyfus, ke vzájemné dohodě uvedl:
„Jsme přesvědčeni, že vyhledávání pomocí umělé inteligence se v blízké budoucnosti a pro další generace stane hlavním způsobem přístupu k informacím, a partnerství s OpenAI staví Le Monde do čela této změny. Umožňuje nám testovat inovace v rané fázi a zároveň chránit základní hodnoty a integritu žurnalistiky."
Ve výsledcích vyhledávání se může objevit i obsah dalších médií, které povolí OpenAI jejich weby indexovat. I z toho důvodu nás poněkud zaskočilo, že ChatGPT cituje i Novinky.cz patřící „do stáje“ Seznam.cz, který aktuálně trénuje vlastní velký jazykový model.
Vyhledávání v rámci velkých AI jazykových modelů tu už je. A například postavení Perplexity se stalo v rámci této agendy velmi silné. OpenAI tak v něčem dohání konkurenci, zároveň si chce vydobýt pozici na poli AI vyhledáváčů ještě před tím, než na něj vstoupí s vlastním vyhledávačem společnost Meta, která tyto plány nedávno potvrdila.
Zdroj: OpenAI
Ambici být hlavním zdrojem vyhledávání pro uživatele OpenAI potvrzuje i aktivním nabízením rozšíření pro vyhledávání v rámci Google Chrome během konverzace v ChatGPT.
Kam dál?
Jono Alderson. Zdroj: Marketing Festival
O změně vyhledávání doplněného umělou inteligencí mluvil v nejlepší přednášce letošního Marketing Festivalu Jolo Alderson. To, že obsahový marketing nemá být o vaření „písmenkové polévky“ pro SEO, si dle něj budeme muset velmi rychle zvnitřnit. Budoucnost vyhledávání totiž učiní obsah dle analýz klíčových slov nerelevantní.
Přečtěte si postřehy a varování v reportáži z jeho prezentace nazvané
Král je mrtev aneb Konec bezobsahového marketingu.
Podívejte se také na v květnu Googlem představenou implementaci AI prvků do vyhledávání.
Google začne shrnovat obsahy stránek s pomocí funce AI Overviews a složitější dotazy odbaví AI chatbot Gemini. Gogle nově navíc zvládne i interpretovat video a poradit vám na základě něj, co máte dělat. Čerstě AI Overviews nabízí už ve 100 zemích, v Česku ale zatím ne.