Chrápe váš manžel a dcera je celou noc venku? IKEA zná řešení vašich rodinných problémů
Švédská reklamní agentura Åkestam Holst strávila uplynulý rok prací na nové kampani pro švédského výrobce nábytku IKEA. Během této doby důkladně zkoumala dynamiku rodinných vztahů v jejich různých fázích a situacích – od počátečního zamilování přes manželství až po rozvod nebo vztah rodičů a jejich dětí.
U všech těchto problémů pak zkoumala především fráze, které při jejich řešení lidé vyhledávají na internetu. A podle nich pak našla v sortimentu IKEA produkty, co tyto problémy mohou pomoci vyřešit.
V sortimentu švédského výrobce nábytku se tak ocitla postel, jež se namísto původního názvu „Hemnes“ jmenuje „Můj manžel chrápe“, nebo nástěnná mapa s názvem „Najděte k sobě opět cestu“.
Nová kampaň nese název „Retail Therapy“ (Prodejní terapie) a navazuje na dlouhodobou komunikaci IKEA, jejímž sloganem je „Where Life Happens“ (Kde se odehrává život). Jakkoliv se nové názvy na dočasném produktové stránce mohou zdát drzé nebo sarkastické, každý z nich ve skutečnosti odkazuje na nějaký vztahový problém, který Švédi v posledním roce často vyhledávali na Googlu.
Některé návrhy, které Retail Therapy zákazníkům nabízí, jsou opravdu vtipné – například vyhledávací fráze „My daughter is out all night“ (Moje dcera je venku celou noc) dovede uživatele v katalogu na stránku s disko koulí. Spojení „My partner annoys me“ (Můj partner mi leze na nervy) vede na stůl pro dva rozdělený uprostřed přepážkou a heslo „The attraction is gone“ (Přitažlivost je pryč) nabídne uživateli koupi magnetů. Pokud do Google vyhledávače zadáte heslo „My family doesn´t respect me“ (Moje rodina mě nerespektuje), jako první vám vyhledávač nabídne odkaz na koupi kostýmu bílé královny – ano, i to má IKEA ve svém sortimentu. (Kampaň funguje i na našem území, takže pokud výše uvedená hesla zadáte do Google v angličtině, můžete si produktové stránky prohlédnout v originále. - pozn. red.)
Vtipné je i odkázání na plyšového pejska po zadání dotazu „My dad is allergic to furry animals“ (Můj tatínek je alergický na chlupatá zvířátka) nebo nabídka jednolůžkové postele po zadání slovního spojení „My partner snores“ (Můj partner chrápe).
Každá landing page, na niž jsou uživatelé z Google vyhledávání odkázáni pak končí nabídkou podobných produktů, uvedených jako „Related relationship problems“ (Podobné problémy ve vztahu).
I když kampaň není vážně myšlena jako řešení partnerských krizí nebo komplikovaného vtahu s dětmi, musíme uznat, že IKEA opět boduje. Často hledané výrazy jako „He can't say he loves me“ (Není schopen mi říct, že mě miluje), zajistí spolu s placenou podporou vyhledávání daných klíčových slov v Google Adwords IKEA produktům masivní viditelnost s poměrně malými náklady.
A i když vám IKEA nejspíš nepomůže doopravdy vyřešit vaše problémy, alespoň vám na chvilku vykouzlí úsměv na tváři během googlení.
Zdroj: AdWeek