Čím sdílenější článek, tím více má přečtení? Nutně to tak neplatí
V dnešní době plné sociálních sítí a sdílecích tlačítek jsme si již zvykli na to, že čím více má článek sdílení, tím více přečtení získal, teoreticky je také kvalitnější, zajímavější. Je to vlastně docela logické, že? Přece nebudu sdílet něco, co nevím jak skončí, nebo mě nudí. Jenže podle dat ze serveru UpWorthy to tak není. Podle jejich zjištění například tento článek nasdílíte už teď, po přečtení úvodu. Je to opravdu tak?
Sociální sítě jsou kromě pravidelného přísunu novinek a drbů ze života i zdrojem pro zajímavý obsah na internetu. To, že někdo něco doporučí nebo nasdílí, se tak bere jako určité měřítko kvality obsahu. Jenže to, že někdo něco sdílí nutně neznamená, že to celé přečetl.Jak lze tedy určit, jak velkou část článku uživatel vnímal? Třeba dle toho, že sjel až na jeho konec, čas, který strávil na stránce nebo množství zhlédnutých stránek. To všechno ale není zrovna stoprocentní. Novinkový server Upworthy proto přichází s novou metrikou - "Attention Minutes". Ty by podle nich měly být měřeny spojením několika signálů - od pohybů myší po to, jestli má uživatel opravdu otevřenou danou záložku prohlížeče.
A už mají i velmi zajímavé výsledky. Hned na začátek, podle ředitele společnosti Chartbeat, která měří návštěvnost stránek jako je UpWorthy, Tonyho Haile, neexistuje absolutně žádná kolerace mezi množstvím sdílení a skutečným přečtením. Ačkoliv komentoval pouze Twitter, podobný výsledek se dá očekávat i u sdílení na Facebooku.
Data přímo z UpWorthy to jen potvrzují - skoro nejvíce sdíleli články uživatelé, kteří si přečetli pouhých 5-25 % z celého článku. Množství sdílení je větší jen tehdy, když uživatelé čtou článek velmi pozorně a dlouho. Možných vysvětlení tohoto (ne zcela lichotivého) jevu může být více - s největší pravděpodobností je na vině spěch a zahlcení informacemi. Možné je ale i to, že uživatelé už článek četli a teď se jen vrací, aby se o něj podělil se svými přáteli. Sociální sítě navíc produkují nejvíce návštěv z mobilních zařízení, jejichž uživatelé tráví na stránkách průměrně méně času než návštěvníci z počítačů.
Data i měření "minut pozornosti" je teprve na začátku, pro marketéry i on-line média by však tato metrika mohla být velmi zajímavá. Mohli by díky ní lépe určit obsah, který jejich konzumenty více zajímá a přinést jim tak kvalitnější články. Dobrou zprávou je, že UpWorthy má v plánu v několika měsících zveřejnit zdrojový kod a umožnit tak měření zájmu pomocí jejich metriky všem.
A co vy, také jste tento článek sdíleli, aniž byste se dočetli až sem?:-)
Zdroj: TheVerge, UpWorthy, MarketingLand