Connected Consumer Study od Googlu: více než polovina Čechů používá internet na mobilu minimálně stejně často jako na počítači
S rostoucí popularitou chytrých telefonů se z nich stále více lidí, stále častěji připojuje k internetu. Podle aktuální studie Connected Consumer Study dává čím dál více lidí přednost mobilnímu telefonu před počítačem. Počet Čechů, kteří používají chytrý telefon, se za posledních pět téměř zčtyřnásobil a internet na něm používají skoro dvě třetiny z nich. Očekávají však, že weby se i na mobilu budou rychle načítat a snadno ovládat. Průměrná rychlost načítání stránky je v Česku téměř devět vteřin, což je třikrát déle než se doporučuje. Firmy tak mohou přicházet o zákazníky, kteří podle průzkumů odcházejí k rychlejší konkurenci.
„Přestože mobilní telefony existují už asi dvacet let, představoval rok 2017 pro tuto technologii zlomový bod. Po dvaceti letech se poprvé více než polovina globální internetové populace připojuje k internetu pomocí mobilu. A Česko nezůstává pozadu."
Podle této studie využívá mobilní internet 76 % lidí po celém světě. Nejvíce v Saudské Arábii (98 %) a nejméně na Ukrajině (51 %). Česko se s 61 % řadí o jeden procentní bod před Slovensko. Navíc se potvrzuje vzrůstající trend přechodu k mobilním zařízením: na 62 z 63 zkoumaných trhů vyšlo najevo, že se lidé připojují k internetu častěji přes mobil než na počítači.
Situace v Česku
Minulý rok používalo internet k osobním potřebám 81 % Čechů starších 16 let, z nichž 80 % se k internetu připojovalo denně.
Díky rostoucímu ekosystému a neustálému přílivu inovací roste počet dostupných zařízení. „Průměrný Čech tak dnes vlastní 2,7 zařízení připojených k internetu. Během posledních pěti let vzrostl počet Čechů používajících chytrý telefon ze 17 % v roce 2012 na 65 % v roce 2017, zatímco počítače se používají stále méně,“ říká František Štrupl, vedoucí retailového oddělení pro Českou republiku a Slovensko, Google.
Mladší skupiny mají k novým technologiím vždy blíže než starší generace, ale v žádném případě bychom neměli seniory podceňovat. Právě mezi nimi se u nás nachází mnoho internetových uživatelů – 64 % Čechů ve věku nad 55 let, kteří používají internet, se připojuje denně.
Studie tak poukázala na další důležitý trend. Mobilní internet je atraktivní pro uživatele všech věkových skupin - např. ve věkové kategorii od 35 do 44 let používá 71 % lidí pro přístup k internetu chytrý telefon a u starších skupin jsou čísla také působivá. Ve věkové kategorii 45 - 54 je to více než polovina (53,5 %) a v kategorii 55+ jde o více než třetinu (34,6 %).
„V našem segmentu zvyšují podíl chytrých telefonů na prodejích ženy. Chytrý telefon jich k návštěvě našeho e-shopu používá o 40 % více než mužů a navíc i s o 14 % vyšší pravděpodobností nákup dokončí,“ říká Jiří Urban, generální ředitel e-shopu VašeČočky.cz.
„Z našich statistik vyplývá, že 59 % zákazníků nakupujících z mobilního zařízení je ve věku 18–34 let,“ říká Vladimír Dědek, ředitel webového a mobilního vývoje Alza.cz.
Proč by měly české firmy zvýšit pozornost?
Vzestup mobilních zařízení ovlivňuje vyhledávání, sledování videa i nakupování na internetu. V roce 2017 tvořil v Česku podíl uživatelů internetu, kteří využívají chytrý telefon alespoň stejně tak často jako počítač, 44 % u vyhledávání, 29 % u sledování videí a 16 % u nákupů na internetu. To znamená více jak dvojnásobný nárůst oproti roku 2013 (15 % u vyhledávání, 8 % u sledování videí a 7 % u nákupů online).
„Z nedávného průzkumu vyplývá, že 53 % uživatelů stránku opustí, pokud se načítá déle než 3 vteřiny. Každý druhý navíc očekává, že se internetová stránka načte do dvou vteřin a 46 % dotázaných označilo čekání na načtení stránky jako nejotravnější věc při prohlížení webu na mobilu."
„Rychlé načtení lidem také šetří peníze za datové tarify. Na e-shopu VašeČočky.cz jsme například spočítali, že investice do nové technologie zobrazování obrázků přinese všem návštěvníkům úsporu ve výši 10 až 60 tisíc korun měsíčně,“ uvádí další výhody rychlého webu Martin Michálek.
„Rychlost načítání stránek, nejen na mobilních zařízeních, je pro nás klíčovou metrikou. Jsme přesvědčeni, že se pro zákazníky jedná o důležitý faktor rozhodující o tom, na kterém e-shopu nakupují,“ zdůrazňuje Vladimír Dědek z Alza.cz. „Optimalizaci rychlosti se naše IT týmy věnují pravidelně, hlavně však před hlavní nákupní sezónou, tedy před Vánocemi,” dodává.
Když je tedy rychlost tak důležitá, jak si vedou evropské weby? K zodpovězení této otázky se Google koncem roku 2017 rozhodl otestovat rychlost načítání stránek, na které odkazovaly mobilní reklamy v 21 zemích a 10 různých odvětvích. Když se podíváme na Česko, průměrná doba načítání webové stránky (na mobilu) je v současnosti 8,9 vteřin, což je o něco lepší než evropský průměr (9,1 vteřin) a o něco horší než na Slovensku (8,7 vteřin). Zároveň je to ale o téměř 6 vteřin pomalejší než doporučovaná rychlost načtení 3 vteřiny.
Česko se umístilo na deváté příčce společně se Švýcarskem, Velkou Británií a Rakouskem. Rychleji se internetové stránky v mobilu načítají v Rumunsku, Německu, Nizozemsku, ve Španělsku, na Slovensku, v Norsku, Rusku a ve Francii. Pokud jde o rozdíly mezi odvětvími, v Česku vedou inzertní weby s 6,5 a zdravotnictví s 6,6 vteřinami a nejhůře je na tom automobilový průmysl s 10,6 vteřinami. Právě automobilový průmysl se např. na Slovensku umístil nejlépe se 7,2 vteřinami.
„Spotřebitelé jsou náročnější a chtějí, aby se jim stránky rychle načítaly.Pokud se stránka nenačte do 3 vteřin, 53 % lidí ji opustí."
„Tyto výsledky jsou varovným signálem pro evropské firmy. Pokud si ale uvědomí, že dnes téměř každý třetí nákup na internetu probíhá na mobilních zařízeních, a zrychlí načítání svých stránek na mobilu, získají velkou výhodu před svými konkurenty,“ dodává Pavel Jašek, analytik v Google ČR.
Zlepšení mobilního webu je proto dalším krokem vpřed a budoucnost firem na něm hodně závisí. Pokud chceme, aby spotřebitelé využívali mobilní web, musí pracovat v jejich prospěch. Pro firmy ale až do nedávné doby nebyl vůbec prioritou. K dosažení úspěchu v dnešním mobilním světě je však rozhodující, a proto nastal čas jednotlivé priority přehodnotit.
Klíčoví hráči trhu si uvědomují výhodu, kterou jim rychlý web může přinést. Jiří Urban z e-shopu VašeČočky.cz zdůrazňuje: „Na zrychlování našeho webu pracujeme neustále. Kromě pravidelných drobných změn každý rok vyhradíme týden až čtrnáct dní, kdy všichni naši vývojáři pracují výhradně na optimalizaci rychlosti načítání našeho e-shopu.“
„Investice do responsivního webu se nám bohatě vyplatila. I když vývoj zabral téměř dva roky, krátce po nasazení nového webu vzrostl konverzní poměr dokončení nákupu z chytrých telefonů o 40 % a celkový obrat z mobilních zařízení o 60 %,“ dodává Urban.
Jak zrychlit mobilní web
Rychlost načítání stránky můžete ověřit pomocí TestMySite. Tento volně dostupný nástroj vám ukáže, kolik vteřin trvá načtení vaší stránky na mobilu, kolik návštěvníků můžete ztratit během načítání a jak si stojíte v porovnání s ostatními weby ve vašem odvětví.
Existuje několik kroků, které by vám měly pomoci zrychlit mobilní stránky a nemusí to být příliš složitý nebo časově náročný proces:
- Začněte od toho nejpodstatnějšího a upřednostněte vrchní část stránky před vším ostatním
- Zkuste seskupit podobné soubory, protože každý zdroj na mobilní stránce vyžaduje další požadavky od serveru
- Lehčí krabice se lépe přenášejí - velké obrázky se načítají dlouho a zpomalují vše kolem. Zkomprimujte obrázky pod 100 kB, pokud je to možné.
Majitelé webů mají ke snaze zrychlit je pro mobily dobrou motivaci. Když je mobilní stránka pomalá nebo jsou některé její části nefunkční, spotřebitelé mají další možnosti. Pomalé načítání stránek na mobilu nejen frustruje potenciální zákazníky, ale může výrazně omezit i samotné podnikání, varuje Google.