Facebook bojuje proti propagandě. Smazal na 270 stránek ruské organizace Internet Research Agency
Mark Zuckerberg vydal včera zásadní prohlášení týkající se boje Facebooku za integritu demokratických voleb po celém světě. Potírá FB stránky a skupiny organizace Internet Research Agency i na její domácí půdě, v Rusku.
Internet Research Agency (dále IRA) je ve světě fake news známým subjektem. Právě aktivity této organizace na Facebooku vyšetřoval americký Kongres v souvislosti s ovlivněním amerických prezidentských voleb zahraničními mocnostmi. Shledal přitom, že její vliv byl značný. Vytvořila stovky falešných účtů za účelem šíření chaosu a falešných zpráv.
Ukázka některých „ruských stránek" z dílny IRA. Více příkladů naleznete v článku Facebook chce ukázat lidem Stránky ruských trollů, které sami sledovali
Mark Zuckerberg nyní přiznal, že většina dosavadních akcí jeho společnosti proti IRA byla vedena ve snaze zabránit jejímu vlivu na volby v cizích státech. Nyní se ovšem zaměřil i na to, aby neškodila ani u sebe doma: tedy v Rusku a dalších státech ve sféře jeho vlivu. Zuckerberg konkrétně uvedl:
„Zjistili jsme, že IRA používá komplexní síť falešných účtů ke klamání lidí. Přestože respektujeme jednotlivce a vlády sdílející na Facebooku své politické názory, nedovolujeme jim za tímto účelem vytvářet falešné účty. Když nějaká organizace udělá něco podobného opakovaně, sundáme všechny její stránky, včetně těch, které ani falešné být nemusí. Stránky a účty byly dnes odstraněny, protože je ovládala IRA, ne na základě obsahu, co sdílí.
Tato konkrétní skupina stránek a účtů byla vytvořena pro cílení lidí v Rusku a sousedních státech, jako jsou Azerbajdžán, Uzbekistán nebo Ukrajina. V tomto případě patří některé z odstraněných stránek ruským mediálním domům, u nichž jsme identifikovali ovládání IRA. Alespoň jednu z jejich stránek sledovalo na milion uživatelů na Facebooku, jejich účty na Instagramu pak měly na 500 tisíc followerů. Během několika příštích týdnů vydáme nástroj, se kterým můžete zkontrolovat, jestli jste jeden z účtů ovládaných IRA nelajkovali."
Facebook má tým specialistů rozkrývajících fake news. Připravuje se na významné volby po celém světě
Mark Zuckerberg tímto krokem jasně říká, že podobné činnosti se nebudou odehrávat nikde na jeho platformě, včetně domácího hřiště IRA, kde ovlivňuje obyvatele Ruska a okolních států. Odhodlaně říká:
„Tato ruská agentura opakovaně jednala klamavě a snažila se manipulovat lidi v USA, Evropě a Rusku. My je přitom nechceme na Facebooku, nikoliv na světě."
Více realisticky se snaží něco s řáděním podobných subjektů dělat. Na jasně vyhranou bitvu to přitom rozhodně nevypadá. Facebook se přesto již údajně pilně snaží. Od roku 2016 vyvíjí výkonnější záchytné mechanismy umělé inteligence odstraňující falešné účty šířící závadný obsah. Zuckerberg poskytl i krátký výčet dosavadních činů:
„Před prezidentskými volbami ve Francii v roce 2017 jsme nalezli a smazali 30 tisíc falešných účtů.
Před volbami v Německu v roce 2017 jsme pracovali přímo s volebním výborem, abychom poznali hrozby z jejich pohledu a mohli vzájemně sdílet informace.
V senátních volbách v americkém státě Alabama jsme použili AI nástoje, které proaktivně odhalily a odstranily falešné účty z Makedonie snažící se šířit dezinformace."
Po světě se ale chystá mnoho dalších významných voleb. CEO Facebooku v komentářích pod svým příspěvkem zmínil mimo USA i Mexiko, Indii, Brazílii, Pákistán a Maďarsko. AI nástroje s výše opsaným určením mají umět pracovat v jazycích používaných ve zmíněných státech.
Facebook prý výrazně zvýšil investice do bezpečnosti. Na ní a revizi obsahu nyní už dělá 15 tisíc lidí, do konce roku to má být 20 tisíc lidí. Je to dostatečné? To jde od stolu těžko soudit. Střízlivým pohledem nejde tato prohlášení brát jako deklaraci toho, že největší sociální médium se nyní vyčistí od subjektů a účtů narušujících integritu demokratických voleb a procesů po celém světě. Je spíše vzkazem, že na tom Facebook intenzivně dělá.
Tip redakce:
Zdroj: Stream SEO
Tyto důležité aktivity nicméně naruší i možnosti běžných marketérů. Nově se například výrazně komplikuje využívání jednoho z nejefektivnějších reklamních nástrojů na Facebooku. U Custom Audiences budeme muset mít od cílených kontaktů souhlas se zpracováním osobních údajů pro tvorbu vlastního facebookového publika. Přečtěte si o tom v článku Facebook zpřísňuje kontrolu využívání dat při tvorbě Custom Audiences.