Facebook má novou akvizici. Koupil Instagram za 1 miliardu dolarů
Facebook provedl svoji dosud největší investici, za mobilní aplikaci Instagram zaplatí jednu miliardu dolarů. Co přesně za tyto peníze dostane? Instagram je mobilní aplikace, která umožňuje úpravu fotografií. Pseudo retro fotografie čtvercového formátu, na kterých se nešetří šumem a zažloutlou patinou, se staly hitem. Aplikace pro operační systém iOS vznikla v říjnu 2010 a od té doby nastřádala přes 30 milionů uživatelů, i proto byla také vyhlášena nejlepší iOS aplikací roku 2011. Aktuálně již není dostupná pouze pro iPhony, ale několik týdnů i pro zařízení s operačním systémem Android – i na této platformě počet uživatelů roste výjimečně rychle, za 12 hodin po spuštění aplikace jich přibyl celý milion.
Facebook přiznává, že chce využít talent pracovníků Instagramu pro nové funkce u fotografií na největší sociální síti. Dá se tak předpokládat, že nás v budoucnu čekají možnosti různých foto filtrů a efektů i na ní. CEO Facebooku, Mark Zuckerberg, k tomu napsal: "Pokusíme se využít zkušeností Instragramu a vytvořit podobné aplikace, které bychom využívali v našich dalších produktech. Zároveň ale budeme díky našim znalostem pomáhat Instagramu růst." Jiné vyjádření dosavadního CEO Instagramu Kevina Synstroma pak ujišťuje uživatele o zachování aplikace: „Je důležité zdůraznit, že Instagram nekončí. Budeme pracovat s Facebookem na jeho vývoji a tvorbě sítě. Budeme pokračovat v přidávání nových funkcí produktu a nalézání nových cest, jak vytvořit lepší zážitek z mobilní fotografie.“
Zajímavé je zamyslet se nad ekonomickým smyslem transakce. Hodnota Instagramu byla nedávno vyčíslena na 500 milionů dolarů. Z tohoto pohledu tak Facebook zaplatil 2x více, než měl. Koupil extrémně populární aplikaci, která ovšem nevydělává. Pomineme-li získané odborníky a technologii, tak sociální síť s cca 840 miliony uživatelů přikoupila za velikou cenu něco přes 30 milionů uživatelů, z nichž ovšem už většina na Facebooku bude. Dle Forbes se jedná o pozicování na trhu, konkrétně pak o tah zamířený proti Yahoo a jeho fotografické službě Flickr. To, že Facebook vidí ve fotografii velký potenciál, ostatně potvrdil nedávno novou možností zobrazení fotek ve vyšším rozlišení a zároveň i na celou obrazovku.
Zdroje: www.facebook.com, www.allthingsd.com, www.forbes.com