Milník překonán. Instagram má v EU více aktivních uživatelů než Facebook

12. 11. 2024 | Petr Michl
Facebook ztrácí dech. V rámci EU ho nově v počtu měsíčně aktivních uživatelů překonal o 9 milionů Instagram, další ze sociálně-mediálních platforem společnosti Meta.

Zpráva společnosti Meta pro Evropskou komisi vyžadovaná dle ustanovení zákona o digitálních službách (Digital Services Act, DSA) odhalila zajímavý detail. Instagram má nyní v EU 269,1 milionu měsíčně aktivních uživatelů, zatímco Facebook 260,6 milionů.

Předehnal žák učitele? I to je jedna z možných interpretací. Spíše se ale aplikace, kterou Facebook v roce 2012 koupil jako „populární foto aplikaci pro mladé“, chová tak, jak pravděpodobně Mark Zuckerberg zamýšlel. Jako pojistka udržení dominantní pozice na trhu sociálních médií i pro případ změny chování uživatelů a jeho věkové struktury.


Zdroj: SMT

V první zprávě společnosti Meta pro EU, která pokrývala období od dubna do září 2023, měly obě platformy stejný počet měsíčně aktivních uživatelů, a to 259 milionů. Nyní je ale patrné, že od té doby uživatelská báze „modrobílého sociálního média“ stagnovala či mírně klesala, zatímco u Instagramu vykazovala mírný růst. Ilustruje to i následující graf ukazující, že konec růstu aktivních uživatelů Facebooku započal v roce 2022 a během celého roku 2023 nadále klesal.


Zdroj: Meta

Ve zmiňovaných obdobích můžeme vidět podobný trend i v USA. V dalších světových regionech ovšem počet aktivních uživatelů velmi mírně rostl. Nemůžeme tak mluvit o skutečném „globálním úpadku“.

Aktuální data pro rok 2024 vám nicméně nabídnout nemůžeme, protože letos přestala Meta ke svým kvartálním hospodářským výsledkům přidávat i rozklad změn u uživatelské báze v jednotlivých světových regionech.

O důvodech posunu uživatelské báze v EU můžeme jen kvalifikovaně spekulovat. Facebook se dlouhodoběji mění v platformu „pro starší a zkušené“. Někteří z nich na Instagram přecházejí a stává se pro ně platformou číslo 1 a na Facebook poté chodí méně, malá část z nich ho zavrhne zcela. A právě ta se v datech může projevit popsaným způsobem. Mezi emocionální důvody tohoto opuštění může být třeba to, že Facebook již dávno není tou platformou, která vám dala vědět o tom, jak se mají vaši přátelé. Tyto informace se dokonce částečně přesouvají do Stories, díky moudré úpravě na straně Meta je alespoň řada uživatelů z Instagramu sdílí zároveň i na Facebooku. Na Instagramu nenajdete Marketplace a uzavřené FB skupiny. Ty ale nejsou pro řadu uživatelů podstatné. Reels nabízené do feedu algoritmem bez souvislosti s vašimi sledujícími čím dál více zaplavují i feed Facebooku, na Instagramu je ale přesto více atraktivního, vizuálně zaměřeného obsahu. A i to je důvod, proč je Instagram pro čím dál větší masu lidí tou hlavní či jedinou platformou. Přičemž řada uživatelů střídá spíše Instagram a TikTok než 2 sociální média od Meta. Čínskou aplikaci v EU používá alespoň jednou měsíčně 150 milionů uživatelů.

I z toho důvodu si musí Mark Zuckerberg upřímně gratulovat, že se v roce 2012 odhodlal k akvizici aplikace s několika desítkami milionů uživatelů, ale bez jakékoliv monetizace, a byl za ni ochotný dát z dnešního pohledu směšné 2 miliardy dolarů.

Zdroje: SMT, Meta, TikTok

 

Tip redakce


Zdroj: Flickr / Creative Commons; Instagram; repro Marketing Journal

Data ze soudního spisu ze sporu mezi Federální obchodní komisí a Meta ukazují to, co je běžně skryto.

Instagram vydělává na reklamách více peněz než YouTube, a to už řadu let.

Štítky dokumentu: Facebook Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: