Facebook si zahrává s dosahem
Na Facebooku se šíří panika, některé firmy totiž zaznamenávají pokles v dosahu svých příspěvků. Chyba ale zjevně není na jejich straně, příspěvky nebyly o tolik nezáživnější než dříve, ani polovina fanoušků nezapomněla svoje hesla. Facebook pravděpodobně změnil algoritmus EdgeRank. Dělá to sice neustále, ale takto markantní poklesy žádné jiné úpravy zatím nevyvolaly.
EdgeRank určuje, kdo uvidí co a od koho, určuje tedy relevantní příspěvky pro uživatele, vybírá do news feedu jen některé příspěvky a některé autory. Funguje to jak na firmy, tak na rodinu a přátele. V podstatě to není tak špatná věc - pro uživatele, ale pro firmy to znamená, že i přes úsilí, které věnovaly tomu, aby získaly početnou fanouškovskou základnu na své facebookové stránce, nemají šanci je oslovit všechny.
Dosah má podle Facebooku několik částí - základ tvoří organický a placený dosah. Organický dosah ukazuje počet lidí, kteří viděli příspěvek firemní stránky v rámci svého newsfeedu nebo přímo na firemní stránce, placený dosah je výsledkem placené reklamy na Facebooku. Poměr mezi organickým a placeným byl doposud v poměru 80:20, ale to pro Facebook není tak výhodné. Opačný nebo alespoň vyrovnanější poměr by přinesl do "pokladny" Facebooku mnohem víc peněz.
Řada stránek s větším počtem fanoušků najednou ztratila 40-50 % z organického dosahu, uvedl to Jeff Doak, vedoucí sociálních metrik v reklamní agentuře WPP, pod kterou spadá například i stránka automobilky Ford. Pokles se dostavil poprvé 21. zaří a na různých stránkách se projevil s odlišnou intenzitou. Někdy došlo k poklesu dosahu o 24 %, jinde až o 63 %. U jedné ze stránek analyzovaných WPP došlo k poklesu dosahu o 24 %, a jednotlivé příspěvky tak najednou vidělo o 100 000 uživatelů méně. A to už je číslo, které firmy znepokojuje.
Existuje ale i jiný náhled. Ten nabízí spoluzakladatel analytické společnosti PostRocket, Mike Maghsoudi. Neviní za pro firmy negativní trend EdgeRank a spíše radí správcům FB stránek starost o zlepšení jejich obsahu. Na vině poklesu dosahu stránek jsou dle něho jiné faktory. Jedním z nich je, že fanoušci, jež jsou v obležení čím dál většího množství příspěvků, mají nyní menší potíže s jejich skrýváním (Zde Maghsoudi dokonce říká, že Facebook jde proti tomuto trendu a stránkám pomáhá tím, že odstranit příspěvky z news feedu uživatele jednou provždy je složitější – nyní je tato možnost o klik dál). Mezi další faktory patří větší používání mobilních zařízení a více stránek, které za svůj dosah platí. Počty zobrazení příspěvků jsou samozřejmě hra s nulovým součtem. Pokud je velké množství placených příspěvků, které se lidem zobrazí přednostně, vytlačí tím i příspěvky stránek, jež by jinak své fanoušky našly.
Mimo objektivní uznání faktu, že dosah mnoha stránek začal klesat, je toho jasného bez pochyb opravdu málo. Jisté je ovšem to, že firmy, které komunikují se svými fanoušky na Facebooku, nemají věci ve svých rukou. Změny provedené Facebookem i odlišný „ekosystém“ jeho používání mohou ovlivnit negativně jejich dosah. Východiskem k zlepšení situace bylo zatím vždy dát více peněz Facebooku…
Zdroje: www.allfacebook.com, www.businessinsider.com