Instagram chce prodávat fotky a osobní data uživatelů. Nebo nakonec ne?
Co byste řekli na to, že vaše fotka z dovolené na vás bude koukat z billboardu u dálnice? Pokud jste profesionální fotograf a za práci jste dostal zaplaceno, nebo tak propagujete svoji cestovní kancelář, tak asi budete mít radost. Ale co když to není zrovna tenhle případ? Je to fotka vaší rodiny, kterou jste pořídili přes Instagram aplikaci. Nikdo se vás nezeptal, jestli vaši fotku může použít a nemáte nárok na jakoukoliv odměnu.
Už máte čelist až na podlaze? Dobře. To totiž může potkat od 16. ledna příštího roku každého uživatele Instagramu.
Dojde totiž k zásadní změně v nakládání s osobními údaji a v podmínkách používání. Když nahrajete fotografii na Instagram, automaticky dáváte svolení k tomu, že firma může libovolně nakládat s vaším jménem, fotkami a provedenými činnostmi v rámci služby. Instagram / Facebook může tyto informace prodat třetí straně a uživatelé nemají nárok na odměnu ani o tom nemusí být informováni.
Příklad s billboardem, nebo v jiných scénářích například s televizní reklamou založenou na fotkách z Instagramu, nebude úplně nejpravděpodobnější. Přeci jen kvalita fotek zde není nijak závratná. Pravděpodobněji zní možnost využití fotek v rámci reklam na sociálních sítích. Reklama na Facebooku, která se tváří jako osobní doporučení kamaráda, vypadá jako dobrý byznys.
Pokud se uživatelům Instagramu nová pravidla nelíbí, mohou svůj účet zrušit, ale musí to stihnout do 16. ledna. Když účet smažou později, má Instagram / Facebook i nadále k jejich obsahu přístup a může s nimi nakládat dle vlastního uvážení.
Jestli si tímto krokem Instagram podřezává větev, se brzy ukáže. Je to sice nejpopulárnější aplikace na úpravu a sdílení fotografií, ale zdaleka ne jediná. Uživatelé mají kam přejít a to by se Instagramu nemuselo vyplatit.
Update: Minimálně pomyslná PR větev se pod Instagramem utrhla velice rychle. Po vlně kritiky od uživatelů a médií se již po napsání našeho článku objevil na stránkách Instagramu blogový příspěvek, který se snaží situaci uklidnit. Říká, že se Instagram nikdy nechtěl stát fotobankou a neměl v plánu prodávat fotografie uživatelů.
Přesto zdůrazňuje, že byl Instagram již od počátku plánován jako výdělečný byznys. Součástí takového modelu může být to, že si některá značka zaplatí zviditelnění svých příspěvků či reklam. Cílení pak bude pochopitelně založeno i na znalosti dat jednotlivých uživatelů, na tom, jestli jsou fanoušci značky, která se bude propagovat atd. To, že „bití na poplach“ internetové komunity nebylo plané, dokazuje i to, že spoluzakladatel Instagramu, Kevin Systrom, se zavazuje k tomu, že zavádějící znění podmínek užití Instagramu bude předěláno.
Zdroje: www.mashable.com, www.news.cnet.com, www.instagram.com